• بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به فرآیند انجام پایان نامه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 616
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: شناخت دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در مورد اهداف درس پایان نامه دکترا، چگونگی انتخاب موضوع و استاد راهنما و عقاید آنها در مورد مشکلات روند اجرایی، می تواند برنامه ریزان آموزشی را در اصلاح و ارتقای کیفیت این فرآیند کمک نماید.

    هدف: تعیین دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در مورد فرآیند انجام پایان نامه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی گیلان

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 164 نفر دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی که در دو سال پایانی تحصیل خود بوده یا اخیرا فارغ التحصیل شده بودند، مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری های داده ها پرسشنامه ای خودایفا متشکل از 54 سوال بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود. سوالات در سه حیطه فرآیند انجام پایان نامه، انتخاب موضوع و استاد راهنما طراحی شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss بررسی شد. یافته های پژوهش به صورت فراوانی نسبی، میانگین و انحراف معیار و آزمون کای دو تحلیل شد.

    نتایج: در زمینه فرآیند انجام پایان نامه و موضوع، بیشتر دانشجویان (66.4%) در خصوص نیاز به آموزش اصول نگارش و تدوین پایان نامه، راهنمایی برای انتخاب موضوع مناسب (71.4%) و دسترسی به منابع و امکانات لازم (76.2%) پاسخ موافق دادند. 67% دانشجویان به صرف نظر نمودن از نگارش پایان نامه در صورت اختیاری بودن پاسخ مثبت دادند و 71.4% دانشجویان به ثبت نتایج در قالب مقاله گرایش داشتند. مهم ترین عامل در انتخاب اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان، نحوه همکاری و دسترسی آسان به استاد بود. در مجموع یک سوم (35.4%) دانشجویان پزشکی و 22.5% از دانشجویان دندانپزشکی در مجموع از فرآیند انجام پایان نامه رضایت داشته به نحوی که ارتباط بین رشته تحصیلی با رضایت از فرآیند انجام پایان نامه از لحاظ آماری معنی دار بود (p=0.002).

    نتیجه گیری: این مطالعه اولیه نشان داد که دانشجویان تمایل به کسب اطلاعات در قالب واحد درسی برای آشنایی با اصول نگارش و تدوین پایان نامه و مقالات را دارند. همچنین آموزش اساتید در زمینه مهارت های راهنمایی دانشجویان، تشویق دانشجویان به گذرانیدن کارگاه آموزشی روش تحقیق و تامین بودجه و امکانات، از جمله اقداماتی است که می تواند در بهبود دیدگاه دانشجویان و نیز افزایش کیفیت ارایه واحد درسی پایان نامه ثمربخش باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها