• تاثیر برنامه توانبخشی هوازی بر غلظت فریتین، آهن، tibc و عملکرد قلبی-عروقی در تالاسنی ماژور نوجوان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 440
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تالاسمی، گونه ای بیماری ژنتیک از گروه خونی های ارثی است. در این بیماری، مقدار هموگلوبین به دنبال کم خونی کاهش یافته و برای جبران آن باید خون تزریق شود که در نهایت این کار باعث اضافه بار آهن خواهد شد. آهن مازاد باعث بروز عوارض ناگوار در بافت کبد، قلب و غدد درون ریز می شود. مهم ترین عارضه در بیماران تالاسمی restrictive-cardiomyopathy و اختلال ریتم و نارسایی احتقانی قلب است. برای مهار این اضافه بار آهن دسفرال تجویز می شود.

    هدف: بررسی تاثیر برنامه توانبخشی هوازی بر غلظت فریتین، آهن tibc و عملکرد قلبی-عروقی در بیماران دچار تالاسمی ماژور نوجوانان.

    مواد و روش ها: در این تحقیق نیمه تجربی، 15 بیمار تالاسمی 16-10 ساله با پیشینه بیماری 9 تا 15 ساله از جمعیتی 50 نفری مورد مطالعه قرار گرفتند. پژوهش در سه بخش پیش آزمون، حین آزمون و پس آزمون انجام شد. داده های تحقیق با روش همبستگی و آزمون کای دو (x2) با کمک spss تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: میانگین فریتین خون پس از یک نوبت آزمایش ورزش و برنامه هوازی هشت هفته ای نسبت به زمان استراحت به طور معنی دار کاهش یافت (p<0.05) و میزان آهن خون بعد از تست ورزش و تمرین هوازی نسبت به زمان استراحت کاهش نشان داد (p<0.05) و دامنه تواتر ضربان قلب در هنگام استراحت نیز به طور پیشرونده کاهش یافت (p<0.05).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم