• تحلیل هزینه مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی استان گیلان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 542
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تحلیل هزینه برنامه های مختلف مراکز بهداشتی و درمانی برای برنامه ریزی های بعدی و تعیین تعرفه واقعی خدمات و تخصیص منابع الزامی است.

    هدف: تعیین هزینه های واحد و خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی استان گیلان به اجرا درآمده است.

    مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی، از جامعه آماری شامل کلیه مراکز بهداشتی و درمانی استان گیلان، 39 مرکز بهداشتی و درمانی به صورت 20 مرکز شهری و 19 مرکز روستایی به صورت تصادفی ساده از فهرست ساده از فهرست کل مراکز استان در سال 1382 انتخاب شدند. از منابع اطلاعاتی ثبت شده در مراکز برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد که در بخش های هزینه های جاری (تعمیر ساختمان، وسایل مصرفی، داروها، واکسن ها، حقوق دریافتی کارکنان) و سرمایه ای (بهای ساختمان ها، وسایل نقلیه، لوازم و مواد غیر مصرفی) طبقه بندی شدند. اطلاعات جمع آوری شده وارد رایانه شده و برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار آماری spss11.5 داده ها استفاده شد.

    نتایج: در این بررسی میانگین کل هزینه مراکز بهداشتی و درمانی شهری اعم از جاری و سرمایه ای 514 میلیون ریال با انحراف معیار 242 میلیون ریال و در مراکز روستائی 262 میلیون ریال با انحراف معیار 79 میلیون ریال بدست آمد که بیشترین میزان مربوط به هزینه کارکنان (بیش از 60%) و سپس ساختمانی (20%-15%) بوده است. همچنین هزینه جاری مراکز بهداشتی و درمانی شهری 386 میلیون ریال و در مراکز روستایی 214 میلیون ریال بوده است.

    نتیجه گیری: اعتبار تخصیص یافته دولتی برای تامین هزینه های این مراکز کافی نیست که احتمالا بر کیفیت خدمات هم موثر می باشد. توجه بیشتر به مدیریت منابع انسانی و واگذاری خدمات درمانی به بخش خصوصی، همچنین تحقیق مشابه در سایر مناطق کشور توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها