• بررسی آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر رشت نسبت به آزمایش های انعقادی و اختلالات خونریزی دهنده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 500
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: اختلالات خون ریزی دهنده از جمله بیماری هایی هستند که دندانپزشکان در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی با آن مواجه بوده، در نتیجه ملزم به دانستن تدابیر دندانپزشکی این اختلالات هستند. ارزیابی مناسب پزشکی و دندانپزشکی بیماران قبل از درمان دندانپزشکی به ویژه اگر درمان انجام گرفته همراه با خونریزی بیش از حد باشد، به طور کامل توصیه می شود.

    هدف: تعیین آگاهی دندانپزشکان عمومی شهر رشت نسبت به آزمایش های انعقادی و اختلالات خون ریزی دهنده در سال 1388.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی تعداد 102 نفر از دندانپزشکان عمومی شهر رشت (66 نفر مرد و 36 نفر زن) شرکت نمودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش بود و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ (81%) و روایی آن توسط اساتید بخش بیماری های دهان و دندان تایید شد. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار آماری spss و آزمون آماری chi-square ارزیابی شد.

    نتایج: امتیاز کل پرسشنامه 25 بود (بالاترین امتیاز 24 و کمترین امتیاز 1). میانگین سن دندانپزشکان 9.35±38.8 سال و میانگین مدت زمان فراغت از تحصیل دندانپزشکان 8.1±13.46 سال بودو 43.1% دندانپزشکان از آگاهی ضعیف، 44.1% از آگاهی متوسط و 12.8% آنها از آگاهی خوب برخوردار بودند. با افزایش سن و مدت زمان فراغت از تحصیل آگاهی دندانپزشکان به طور معنی دار کاهش یافته بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: آگاهی کلی دندانپزشکان شهر رشت در زمینه اختلالات خون ریزی دهنده و آزمایش های مربوط ضعیف تا متوسط بود و اطلاع رسانی مناسب در این زمینه از طریق برگزاری برنامه های بازآموزی و سمینارها پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها