• بررسی تاثیر ویتامین e بر نشانگان قبل از قاعدگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 469
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: نشانگان قبل از قاعدگی [pms(premenstrual syndrome)] یکی از شایع ترین اختلالات قبل از یائسگی در زنان است که به درجات مختلف در 95% از زنان سنین باروری دیده می شود. این اختلال به وسیله علائم خلفی و جسمی و رفتاری تکرار شونده در طی دوره قبل از قاعدگی مشخص می شود که در طی یکی دو روز بعد از شروع عادت ماهانه از بین می روند. مطالعات اثرات مفید ویتامین e را در کاهش علائم ناراحت کننده قبل از قاعدگی مانند درد و حساسیت پستان ها، میل به خوردن مواد قندی، افسردگی، تحریک پذیری و اضطراب نشان داده اند.

    هدف: بررسی تاثیر ویتامین e بر نشانگان قبل از قاعدگی و فرضیه تاثیر بهتر مقدار بالاتر ویتامین e بر این نشانگان.

    مواد و روش ها: این مطالعه به روش کارآزمایی سه سوکور (triple blind) بر روی 79 دانشجوی مبتلا به pms که از نظر سایر بیماری های موثر بر نشانگان قبل از قاعدگی سالم بودند، انجام شد. تشخیص این نشانگان طبق نظر انجمن روانپزشکان آمریکا (apa) وجود یک علامت خلقی و یک علامت جسمی از مجموع علائم شایع نشانگان قبل از قاعدگی در نظر گرفته شد. پرسشنامه pms در اختیار 250 دانشجوی ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار گرفت تا به مدت سه سیکل قاعدگی متوالی علائم جسمی، روحی و روانی خود را در برگه ثبت علائم pms علامت گذاری کنند با توجه به معیارهای تشخیص نشانگان، تعداد 79 نفر مبتلا به pms شناسایی شدند. سپس افراد مورد پژوهش به طور تصادفی در دو گروه ویتامین 400) e واحد بین المللی) و دارونما (500 میلی گرم پودر نشاسته) قرار داده شدند تا همزمان با مصرف دارو در هفت روز قبل از قاعدگی که علائم نشانگان بیشترین شدت را دارند، برگه ثبت علائم pms مدت سه سیکل کامل قاعدگی تکیمل کنند. تغییرات ایجاد شده در داخل دو گروه با آزمون t زوج و بین گروه ها با t مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    نتایج: شدت نشانگان بعد از مداخله ویتامین e کاهش یافت که تفاوت نسبت به قبل از مداخله معنی دار بود. (p≤0.0001) دارونما نیز منجر به تخفیف علایم pms شد و شدت نشانگان نسبت به قبل از مداخله تفاوت معنی داری داشت (p≤0.0001) اما بین دو گروه ویتامین e و دارونما از نظر کاهش شدت نشانگان، تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت(p>0.05) .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها