• رابطه سبک رهبری و هوش هیجانی مدیران و اثر آن بر رضایت شغلی کارکنان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 688
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: مطالعات نشان داده اند که بین سبک رهبری با هوش هیجانی مدیران و روابط بین فردی آنان با کارکنان سازمان ها رابطه معنی دار وجود داشته و این رابطه می تواند در رضایت شغلی کارکنان موثر باشد.

    هدف: بررسی رابطه بین سبک رهبری و هوش هیجانی مدیران و اثر آن بر رضایت شغلی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز.

    مواد و روش ها: 33 نفر از مدیران دانشگاه علوم پزشکی شیراز و 132 نفر از کارکنان تحت سرپرستی آنان در مهر ماه 1388 به صورت تصادفی انتخاب شدند. این مطالعه از نوع پس رویدادی است که در آن از پرسشنامه های سبک رهبری پورینه، هوش هیجانی شرینگ و رضایت شغلی قاسمی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های معنی دار بودن ضریب همبستگی پیرسون، t گروه های مستقل، خی دو و تحلیل رگرسیون انجام شد.

    نتایج: تحلیل داده ها نشان داد که بین هوش هیجانی مدیران و سبک رهبری آنها (p<0.01, r=0.71) و بین سبک رهبری مشارکتی مدیران و رضایت شغلی کارکنان آنها رابطه مثبت وجود دارد (p<0.01, r=0.60). مدیران زن بیشتر از مدیران مرد از سبک رهبری مشارکتی استفاده می کنند (p<0.05, t=2.40) و بین فراوانی مدیران در چهار سبک رهبری تفاوت معنی دار وجود ندارد (1.78= خی دو و .(p=0.61

    نتیجه گیری: بین سبک رهبری مشارکتی مدیران با هوش هیجانی آنان و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنی دار مثبت و معنی داری وجود دارد. همدلی، انگیزش بالا و اعتماد بنفس از جمله ویژگی های هوش هیجانی و سبک رهبری مشارکتی است که باعث بالا رفتن میزان عزت نفس، انگیزش و رضایت شغلی کارکنان می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها