• ارتباط بین سن، شغل، استعمال سیگار؛ مصرف اسید فولیک و سایر داروها توسط مادر در بروز ناهنجاری لوله عصبی در جنین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 658
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: نقایص لوله عصبی شایع ترین ناهنجاری های مادرزادی دستگاه عصبی مرکزی محسوب می شوند که بر اثر نقص در بسته شدن لوله عصبی در هفته های سوم و چهارم زندگی جنینی بوجود می آید. تخمین زده می شود که سالانه در دنیا 300000 نوزاد با این ناهنجاری ها متولد می شوند. مطالعات سال ها ی اخیر دلالت بر نقش مکمل عوامل محیطی و علل ژنتیکی در بروز ناهنجاری ها دارد.

    هدف: بررسی ارتباط بین سن بالای مادر؛ شغل؛ مصرف دخانیات؛ قرص اسید فولیک و سایر داروها توسط مادر باردار و بروز ناهنجاری های لوله عصبی در جنین

    مواد و روش ها: این پژوهش به صورت شاهد-موردی و گذشته نگر بر 51 نوزاد مبتلا نقایص لوله عصبی و همین تعداد نوزاد سالم انجام شد که اطلاعات با تکمیل پرسشنامه از مادران گروه های مورد و شاهد جمع آوری و با آزمون کای دو و p<0.05 بررسی شد.

    نتایج: از نظر آماری بین بروز ناهنجاری لوله عصبی و اشتغال مادر حامله به مشاغل کشاورزی و  دامداری (p=0.003)؛ مصرف دخانیات (p=0.006)؛ مصرف نکردن قرص اسیدفولیک طی بارداری (p=0.008) در جنین ارتباط معنی دار وجود داشت؛ اما بین سن بالای مادر و بروز ناهنجاری رابطه معنی داری یافت نشد (p=0.461).

    نتیجه گیری: استعمال سیگار طی دوران بارداری؛ اشتغال مادر حامله به مشاغل کشاورزی و دامداری و نیز مصرف نکردن قرص اسیدفولیک در بروز نقایص لوله عصبی نقش دارد و این نوزادان اکثرا از مادران با سن زیر 35 سالگی متولد می شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها