• وضعیت تولید مقالات علمی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 414
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: علم سنجی به عنوان یکی از روش های ارزشیابی سالیانه فعالیت های دانشگاه های علوم پزشکی کشور مطرح بوده و در آن مجموعه فعالیت های علمی و پژوهشی اعضاء هیات علمی مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی تولیدات علمی گستره وسیعی را در بر می گیرد که البته تعیین تعداد انتشار مقالات یکی از شاخص های مهم و تاثیرگذار در این زمینه است.

    هدف: تعیین وضعیت تولید توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان.

    مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی با استفاده از روش های علم سنجی، چهار پایگاه اطلاعاتی معتبر شامل پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، ایران مدکس، scopus, web of knowledge (wok) جستجو و تعداد مقالات 334 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تا پایان سال 1387 مشخص گردید.

    نتایج: اطلاعات حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که در پنج سال اخیر تعداد مقالات فارسی و لاتین منشر شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه از رشد قابل توجه ای برخوردار بوده به گونه ای که در بخش مقالات لاتین این تعداد از 9 مقاله در سال 2003 میلادی به 41 مقاله در سال 2008 میلادی رسیده است. از مجموع 879 مقاله منتشر شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه بیشترین تعداد مقالات (77.47%) مربوط به دانشکده پزشکی بوده و در بین گروه های این دانشکده گروه بیماری های داخلی با 66 مقاله بیشترین تعداد مقالات را منتشر نموده است.

    نتیجه گیری: روند فعلی تولید مقالات در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همه دانشکده ها رو به افزایش بوده هر چند این روند در دانشکده های مختلف یکواخت نیست. بر این اساس بنظر می رسد انجام تحقیقاتی به منظور ریشه یابی این وضعیت و سپس ارائه راهکارهای مناسب به منظور حل آن ضروری باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها