• ارتباط حمایت اجتماعی با راهبردهای مقابله با استرس در پرستاران بخش روانپزشکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 445
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: استرس شغلی منشا بسیاری از مشکلات روانشناختی و جسمانی برای فرد شاغل است. پرستاران سطح بالایی از استرس را بخاطر نوع کار خود تجربه می کنند. آنچه بر واکنش افراد در مقابل استرس اثر می گذارد شیوه های مقابله با استرس می باشد. حمایت اجتماعی عامل حفاظت کننده و اثر گذار بر شیوه های مقابله با استرس می باشد.

    هدف: بررسی راهبردهای مقابله با استرس و ارتباط آن با حمایت در پرستاران.

    مواد و روش ها: مطالعه حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی بر روی 47 نفر پرسنل پرستاری بخش های روانپزشکی بیمارستان های آموزشی اصفهان انجام گرفته است. چک لیست روش های مقابله با استرس (coping scale-revised) cs-r و پرسشنامه حمایت اجتماعی ساراتوز و پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات دموگرافیک تکمیل گردید. از روش های آماری t-student، همبستگی پیرسون و اسپیرمن جهت تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد.

    نتایج: میانگین سنی 39.9 سال و میانگین نمره حمایت اجتماعی افراد مورد مطالعه 10.59±2.24 بوده است. بین نمره حمایت اجتماعی و سن و سنوات خدت ارتباط معکوس و معنی دار و بین نمره حمایت اجتماعی و تحصیلات ارتباط مستقیم و معنی دار مشاهده گردید. مجردها نیز بطور معنی داری حمایت اجتماعی بالاتری دریافت می کردند. ضمنا بین حمایت اجتماعی و روش های مقابله با استرس (حمایت اجتماعی-عاطفی) ارتباط مستقیم و با روش های مقابله با استرس (پذیرش و تفکر آرزومندانه) ارتباط معکوس و معنی دار وجود داشت.

    نتیجه گیری: هر چند حمایت اجتماعی بیشتر باشد استفاده از روش های موثر مقابله با استرس افزایش غیرموثر کاهش می یابد. با توجه به افزایش توانایی فرد در مقابله با استرس در صورت حمایت اجتماعی، در شغل های بسیار حساس و پراسترسی همچون پرستاری، توجه به افزایش حمایت اجتماعی در قالب بهبود مدیریت پرستاری، ارتباطات اداری و تامین اجتماعی بیشتر و بهتر برای پرسش پرسنل پرستاری می تواند مفید باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها