• ارزیابی پایان نامه های تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 398
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: پایان نامه ها یکی از مهم ترین منابع پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی هستند و نگارش و ارایه صحیح آنها در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی نقش مهمی دارد.

    هدف: ارزیابی پایان نامه های تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از نظر نگارش و محتوی.

    مواد و روش ها: در این مطالعه 59 پایان نامه تخصصی مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی از چک لیستی شامل مشخصه های کلی، ساختاری و محتوایی استفاده شد. مشخصه های ساختاری و محتوایی پایان نامه ها به طور جداگانه تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: اکثر پایان نامه ها (35.6%) در رشته تخصص بیهوشی نگارش یافته و از روش تجربی (55.9%) استفاده نموده و کارآزمایی بالینی بودند. از لحاظ شیوه نگارش، 1.7% در حد ضعیف، 74.5% در حد متوسط، 23.8% در سطح خوب قرار داشتند. ضعیف ترین پایان نامه ها به ترتیب مقدمه، بیان مسئله، بحث و نتیجه گیری و پیشنهادها بودند. از میان پایان نامه های بررسی شده فقط 28.8% در مجلات انتشار یافته یا در حال انتشار بودند.

    نتیجه گیری: در مجموع اکثر پایان نامه های تخصصی پزشکی از لحاظ شیوه نگارش در سطح متوسطی قرار داشته و دارای مشکلات بسیاری در قسمت های مختلف پایان نامه بودند. بنابراین ضروری به نظر می رسد که از روش هایی همانند برگزاری کارگاه های روش تحقیق و طراحی چارچوب نگارش پایان نامه برای ارتقای وضعیت نگارش پایان نامه ها استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم