• مقایسه میزان کمی بزاق غیرتحریکی در مردان سیگاری و غیرسیگاری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 400
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: غده های بزاقی نقش مهمی در هموستاز حفره دهان دارند. تغییر کمی و کیفی ترشح بزاق می تواند باعث پوسیدگی دندان و بیماری های پریودنتال شود. کاهش بزاق ممکن است ناشی از بعضی بیماری ها مانند سندرم شوگرن، افسردگی و مصرف داروهای ضدافسردگی باشد.

    هدف: مقایسه میزان کمی بزاق غیرتحریکی در مردان سیگاری و غیرسیگاری.

    مواد و روش ها: در این تحقیق شاهد موردی، 220 بیمار در دو گروه 110 نفره شامل مردان سیگاری و غیرسیگاری بررسی شدند. سن هر دو گروه بین 55-20 ساله و نحوه ارزیابی افراد دو گروه بر اساس پر کردن پرسشنامه بود. افراد سیگاری پس از تکمیل پرسشنامه بیماری های سیستمی و آزمون (hospital anxiety depression) had، در صورت نداشتن بیماری های مذکور و مصرف نکردن داروهای موثر بر غدد بزاقی و نداشتن افسردگی و اضطراب با تست pack year, had بیش از 30 مورد در نظر گرفته می شدند. افراد غیرسیگاری واجد شرایط و کسانی که اصلا سیگار نکشیده بودند به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند. سپس در محیطی آرام و به دور از عوامل مخدوش کننده مانند خستگی و استرس، میزان بزاق نمونه ها به روش تف کردن (spitting) جمع آوری می شد. در پایان با t-test داده ها سنجش و مقایسه شدند.

    نتایج: میانگین سنی افراد سیگاری 34.3 و گروه غیرسیگاری 34.7 ساله و میانگین میزان بزاق در گروه مورد 1.2 و در گروه کنترل 1.7 میلی لیتر در 3 دقیقه بود. نتایج این تحقیق نشان داد که میزان بزاق افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری کمتر است و اختلاف آنها از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: سیگار کشیدن می تواند باعث کاهش کمی بزاق غیرتحریکی شود. بنابراین، بر رعایت بهداشت دهان و دندان را در این بیماران باید تاکید کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها