• تحلیل هزینه های تولید اطلاعات در سیستم مراقبت بهداشتی شهرستان البرز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 410
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تحلیل اقتصاد اطلاعات به جهت ایجاد بینشی مناسب در مورد پویایی اطلاعات، لزوم اتخاذ تصمیم مبتنی بر مستندات و بهبود فرآیند سیاستگذاری در سیستم های شبکه ای اهمیت فراوان دارد.

    هدف: تعیین هزینه های تولید اطلاعات در خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی روستایی و مرکز بهداشت شهرستان البرز در شش ماهه ی اول سال 1387.

    مواد و روش ها: در این پژوهش مقطعی جامعه پژوهش شامل مرکز بهداشت شهرستان البرز، سه مرکز بهداشتی روستایی و 8 خانه بهداشت تابعه بودند که به صورت سرشماری بررسی شدند. داده های اطلاعاتی (داده هایی که در روند جمع آوری، ثبت، پردازش و انتقال اطلاعات در دفاتر و فرم های مخصوص ثبت و ارسال می شود) با استفاده از چک لیست، و فرم های اطلاعاتی گردآوری شد و با روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت هزینه ی فرآیند تولید اطلاعات در سیستم بهداشتی به تفکیک فعالیت محاسبه شد.

    نتایج: میانگین هزینه ی تولید واحد فعالیت اطلاعاتی از محل کل هزینه های عملیاتی در خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی روستایی و مرکز بهداشت شهرستان مورد مطالعه به ترتیب: 6846، 24665 و 33652 ریال به ازای هر فعالیت اطلاعات بدست آمد. هزینه های تولید اطلاعات در خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی روستایی و مرکز بهداشت شهرستان به ترتیب: 45.85، 24.73 و 4.12 درصد هزینه های عملیاتی مربوطه و در کل سیستم مراقبت بهداشتی 15.85 درصد از کل هزینه های عملیاتی را شامل می شد. 70.61 درصد هزینه ها به منابع انسانی، 3.29 و 2.08 درصد به ترتیب به مواد مصرفی عمومی و اختصاصی، 17.04 درصد به استهلاک و نگهداری تجهیزات و ساختمان و 8.09 درصد به هزینه های انرژی و عمومی اختصاصی داشت.

    نتیجه گیری: با توجه به هزینه بر بودن تولید اطلاعات در سیستم بهداشتی- درمانی، لزوم استفاده از اطلاعات و غربالگری صحیح برای اتخاذ تصمیم های مبتنی بر شواهد اهمیت بیشتری پیدا می کند لذا مدیران و سیاستگذاران بهداشتی باید برای پیاده کردن نظام مدیریت اطلاعات علمی و استاندارد و نیز آموزش کارشناسان اطلاعاتی برای منظور آشنایی با روند بهینه تولید و انتقال اطلاعات با حداقل هزینه ممکن تلاش بیشتری نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها