• بررسی میزان از دست رفتن اهداکنندگان خون داوطلب به علت آزمایش های غربالگری الایزا تایید نشده در سازمان انتقال خون فارس

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 439
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: نتیجه مثبت کاذب آزمایش های غربالگری در اهداکنندگان خون که در آزمایش تایید کننده ثابت نمی شود، بانک های خون را از لحاظ تامین خون کافی دچار مشکل می کنند. از یک طرف واحدهای خون اهدائی دور ریخته شده و از جانب دیگر این اهداکنندگان به طور دائم از اهدای خون منع می شوند.

    هدف: بررسی شیوع و خصوصیات دموگرافی اهداکنندگان خون با نتایج مثبت کاذب در سازمان انتقال خون شیراز.

    مواد و روش ها: این مطالعه به صورت گذشته نگر مقطعی و با مرور اطلاعات رایانه ای تمام اهداکنندگان سازمان انتقال خون شیراز (281756 نفر) از 83.11.1 تا 85.11.1 انجام شد سپس، میزان شیوع و خصوصیات دموگرافی اهداکنندگان دارای نتایج مثبت کاذب هپاتیت c، هپاتیت b و ایدز که در آزمایش های تایید کننده، به اثبات نرسیده بوده بررسی شد. از آزمون مجذور کای و t test در آنالیز داده ها استفاده شد.

    نتایج: شیوع نتایج مثبت کاذب در خون های اهدائی 2.17% بود. که 80.4% آنها مربوط به هپاتیت 5.2% ,c هپاتیت 14.2% ,b ایدز بود. شیوع نتایج مثبت کاذب هپاتیت b، هپاتیت c و ایدز در اهداکنندگان بار اول جوان، جنس زن، و سطح میزان تحصیلی پایین بیشتر بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: بیشترین نتایج مثبت کاذب در جمعیت اهداکنندگان به چشم می خورد. گرچه این نتایج بیشتر در بعضی اهداکنندگان با بعضی اطلاعات دموگرافیک دیده می شود، بهتر است از آزمایش های غربالگری مناسب برای کنترل خطر بالای اتلاف اهدا کنندگان استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها