• بررسی و مقایسه میزان کلسیم ادرار در مبتلایان به سنگ های دستگاه ادراری و افراد طبیعی

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 387
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سنگ های ادراری سومین بیماری شایع دستگاه ادراری هستند. چون اکثر مطالعات در مورد هیپرکلسی اوری در افراد سالم و نیز مبتلایان به سنگ های دستگاه ادراری مربوط به کشورهای دیگر یا سایر استان های کشورمان بود، ما میزان کلسیم ادرار را در مبتلایان به سنگ و افراد سالم بررسی و با هم مقایسه کردیم.

    هدف: بررسی میزان کلسیم ادرار در مبتلایان به سنگ دستگاه ادراری.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بوده و به روش گذشته نگر انجام شده است. افراد مورد مطالعه از مراجعان به درمانگاه اورولوژی مرکز آموزشی-درمانی رازی رشت در سال های 85-1383 و شامل 502 نفر فرد نرمال (گروه اول)، 391 نفر دچار سنگ ادراری برای بار اول (گروه دوم) و 109 نفر با سابقه سنگ ادراری بیش از یک بار (گروه سوم)، بودند. اطلاعات لازم از قبیل سن، جنس، میزان کلسیم 24 ساعته و تجزیه سنگ های ادراری از پرونده آنان استخراج و نتایج مطالعه با t-test تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: شایع ترین نوع سنگ، از جنس اگزالات کلسیم (95%) و متوسط میزان کلسیم ادرار 24 ساعته در گروه اول 156±7 mg/dl، گروه دوم 163±7 mg/dl و در گروه سوم 183±5 mg/dl بود. بین میزان کلسیم ادرار 24 ساعته در افراد طبیعی و گروه با سابقه یک بار و بیش تر در سنگ سازی تفاوت معنی دار بدست آمد (p<0.05).

    نتیجه گیری: هیپر کلسی اوری به عنوان خطر تشکیل سنگ مطرح است و می توان برای جلوگیری از تشکیل سنگ روش های پیشگیری را به کار برد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها