• گزارش یک مورد فلج دوره ای هیپوکالمی همراه با فشار خون بالا در زمینه آدنوکارسینوم غده فوق کلیوی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 483
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: فلج دوره ای ناشی از هیپوکالمی دو نوع خانوادگی و ثانویه دارد. در نوع خانوادگی، نقص ژنی کانال کلسیم باعث حمله های فلج دوره ای اندام می شود. این نوع فلج معمولا خوش خیم بوده و با افزایش سن از شدت و تعداد حمله ها کاسته می شود. در نوع ثانویه، معمولا یک بیماری زمینه ای مانند پرکاری تیروئید یا هیپرآلدسترونیسم اولیه وجود دارد و معمولا حملات فلج طولانی تر بوده و در فواصل آنها نیز ممکن است بیمار از ضعف شکایت داشته باشد.

    معرفی بیمار: بیمار مردی 38 ساله است که به علت در ناحیه کمر، احساس کرختی و بی حسی در کناره پشتی خارجی ران ها و احتباس ادراری مراجعه کرده بود. سابقه گرفتگی و کرامپ در ماهیچه های ساق پا، چند نوبت فلج هیپوکالمی، پرنوشی، پر ادراری و افزایش فشار خون را ذکر می کرد. بیمار بستری شد و در بررسی متاستاز مهره با منشا آدنوکارسینوم آدرنال تشخیص داده شد که سبب فشردگی بخش پایینی نخاع و ریشه های نخاعی (کونوس مدولاریس) شده بود.

    نتیجه گیری: در بیماران دچار قلج روده ای هیپو کالمی که بیشتر در نوجوانی یا جوانی مراجعه می کنند، همواره باید به فکر بیماری های زمینه ای باشیم، به ویژه در مواردی که سابقه فامیلی وجود نداشته باشد. در این صورت با تشخیص بموقع می توان علاوه بر کنترل حملات هیپوکالمی، به پیشگیری و درمان عوارض بیماری زمینه ای نیز پرداخت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها