• تاثیر میدان های الکترومغناطیسی (emf) بر پروستات موش صحرایی با میکروسکوپ نوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 705
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: با افزایش استفاده همگانی از تکنولوژی مدرن در برخی از صنایع، لوازم خانگی و غیره که استفاده روزمره فراوانی بویژه در مردان دارد، حفاظت در مقابل تابش های ناشی از میدان های الکترومغناطیسی به صورت یک مساله جدید اهمیت زیادی یافته است.

    هدف: به عنوان یکی از هدف های اصلی این تحقیق مقصود ما این بود که دریابیم میدان های الکترومغناطیسی چه تاثیری بر ساختار و عملکرد سلول های بافت پروستات رت دارند.

    مواد و روش ها: مجموعه ای شامل 50 موش نر و 50 موش ماده را که حدوداً 15 هفته از عمرشان می گذشت، به عنوان موش های والد، انتخاب کردیم. دستگاه تولید کننده، میدانی با فرکانس 50 هرتز و شدت 80 گوس ایجاد می کرد. 30 عدد از موش های بدنیا آمده به صورت تصادفی برای هر کدام از گروه های آزمایش و کنترل انتخاب شدند. در گروه آزمایش، موش ها به مدت 5 هفته یعنی تا سن هفتگی در معرض این میدان قرار می گرفتند. در انتهای پنجمین هفته از عمر موش ها، پانزده عدد از هر دو گروه انتخاب و نمونه برداری از پروستات آنها انجام می شد.

    نتایج: پروستات از بزرگ ترین غدد ضمیمه دستگاه تناسلی مردان است و از حدود 30 تا 50 غده کوچک تر پدید آمده است. یافته های ما نشان داد که عموماً سلول های اپی تلیال مکعبی و غیرفعال بوده و هسته متراکمی داشتند. اجسام آمیلاسه فراوان تر از حالت عادی بچشم می خوردند. عضله های صاف سلول هایی با هسته هتروکروماتینی بودند و الیاف شان در جهت های مختلف پراکنده شده بود.

    نتیجه گیری: باید از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض میدان های الکترومغناطیسی اجتناب کرد زیرا بر اساس این یافته ها آسیب به بافت پروستات موجب کاهش و نقص در فعالیت های عادی این غده شده که به نوبه خود می تواند تاثیر نامطلوبی بر فرایند اسپرماتوژنز و به دنبال آن افزایش احتمال ناباروری داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها