• آنژیوژنز در موکواپیدرموئید کارسینومای غدد بزاقی و ارتباط آن با درجه بافت شناختی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 603
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: آنژیوژنز فرآیند پایه ای در رشد و متاستاز تومور است و با میانگین تراکم عروق خونی کوچک ارزیابی می شود. هدف از این مطالعه ارزیابی تراکم عروق خونی کوچک در موکواپیدرمویید کارسینومای غدد بزاقی و تعیین ارتباط آن با درجه بافت شناختی می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی درجه بافت شناختی سی نمونه موکواپیدرمویید کارسینوما تعیین گشته و توسط آنتی بادی مونوکلونال بر ضد cd34 رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی صورت پذیرفت. تراکم عروق خونی کوچک با شمارش رگها توسط میکروسکوپ نوری، در نواحی دارای بیشترین تجمع عروقی در 10 high power field ارزیابی شد. جهت آنالیز نتایج به دست آمده از روش آماری anova یک طرفه و آزمون post hoc از نوع scheff استفاده گردید.

    یافته ها: میانگین تراکم عروق خونی کوچک (mvd) در گروه های کم، متوسط و زیاد به ترتیب 11.12، 13.66 و 23.50 به دست آمد. ارتباط آماری معنی دار بین میانگین mvd و درجه بندی بافت شناختی موکواپیدرمویید کارسینوما مشاهده شد. (p=0.001) میانگین mvd در تومورهایی با درجه کم و متوسط به طور معنی داری در مقایسه با گروه زیاد کمتر بود (به ترتیب p=0.016, p=0.001). در حالی که مقایسه ضایعات با درجه کم و متوسط تفاوت معنی داری نشان نداد (p=0.725).

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر به نظر می رسد آنژیوژنز نقش مهمی در پیشرفت موکواپیدرمویید کارسینومای غدد بزاقی داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها