• بررسی تاثیر زمان خارج کردن بخیه بر میزان بهبودی زخم پس از جراحی دندان عقل نهفته

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 485
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از نگرانی های بعدی از جراخی دندان عقل نهفته زمان خارج کردن بخیه می باشد که در کتب مرجع متفاوت ذکر شده است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر زمان باز کردن بخیه در روزهای پنج، هشت و ده بر میزان بهبودی زخم پس از جراحی دندان عقل نهفته می باشد.

    روش بررسی: این کارآزمایی بالینی و دوسوکور روی نود بیمار نیازمند به جراحی دندان عقل نهفته انجام گرفت. بیماران از لحاظ سن و جنس مشابه و فاقد بیماری سیستمیک و مصرف سیگار بودند و پس از جراحی دندان عقل و شرایط یکسان سوچور متریال و داروی مصرفی به طور تصادفی به سه گروه خارج کردن بخیه در روزهای پنج (گروه a)، هشت (گروه b) و ده (گروه c) تقسیم شدند. تاثیر زمان ها بر مبنای میزان کشش زخم، میزان التهاب و میزان ترمیم زخم و آزاد شدن بخیه تعیین شد و نتایج با آزمون x2, kruskal-wallis مورد تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: در گروه 100%, a و در گروه 33%, b و در گروه 17%, c فاقد کشش زخم مناسب یا دارای کشش کم بودند. (p<0.01) میزان التهاب متوسط و زیاد در گروه 70%, a، در گروه 23.3%, b و در گروه 20%, c بود. (p<0.001)، میزان ترمیم در گروه 83%, a و در گروه 17%, b و در گروه 10% c فاقد ترمیم و ترمیم کم بود. (p<0.001) میزان از بین رفتن کشش در نخ بخیه در روز پنجم 13.3%، در روز هشتم 70% و در روز دهم 86.7% بود.(p<0.001)

    نتیجه گیری: به نظر می رسد با افزایش زمان باقی ماندن نخ بخیه به روند ترمیم زخم کمک می شود و تا جایی ادامه می یابد که کشش نخ بخیه کم نشده باشد. روز هشتم بهترین زمان برای خارج کردن نخ بخیه به علت ترمیم مناسب و کشش مناسب زخم و کاهش عفونت موضعی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها