• بررسی تغییرات فشارخون به دنبال تزریق داروی بی حسی حاوی آدرنالین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 725
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: داروی آدرنالین باعث نوسانات فشارخون می گردد. از آنجا که کارپول های حاوی لیدوکایین به همراه آدرنالین در دندان پزشکی کاربرد فراوان دارد، بنابراین بررسی و شناخت عوارض و اثرات آن از اولویت های تحقیقاتی به شمار می رود. این مطالعه با هدف بررسی تغییرات فشارخون به دنبال تزریق داروی بی حسی حاوی آدرنالین انجام شد.

    روش بررسی: مطالعه به روش case-cross over صورت گرفت. صد و پنجاه بیمار مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور خارج دندان در فک بالا که بیماری سیستمیک و روحی روانی نداشته انتخاب و فشارخون آنها قبل از تزریق داروی بی حسی و 15 دقیقه پس از تزریق اندازه گیری شد. افراد انتخاب شده به طور تصادفی در سه گروه پنجاه نفری شامل گروه یک با تزریق یک کارپول، گروه دو با تزریق دو کارپول و گروه سه با تزریق سه کارپول قرار گرفتند. شرایط برای همه گروه ها یکسان در نظر گرفته شد و نتایج بدست آمده در سه گروه مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: آزمون t نشان داد تغییرات فشارخون سیستولیک در گروه یک و دو از نظر آماری معنی دار نبود و فقط در گروه سه تفاوت معنی دار بود (t=4.39). تغییرات فشارخون دیاستولیک در سه گروه مورد مطالعه از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: مطالعه نشان داد تزریق یک یا دو یا سه کارپول داروی بی حسی حاوی آدرنالین تغییرات بسیار ناچیزی در فشار خود ایجاد می کند که قابل چشم پوشی است و هیچ عارضه ای از نظر تغییرات فشارخون ایجاد نمی کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها