• مقایسه معیارهای سفالومتری دنتوفاسیال در دو گروه از بیماران تنفس دهانی با انسداد قدامی و خلفی بینی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 477
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

     

    زمینه و هدف: این مطالعه به منظور مقایسه تعدادی از معیارهای سفالومتری در دوگروه از افراد تنفس دهانی با انسداد قدامی (حفره بینی) و انسداد خلقی (فضای ناروفارینگس به دلیل بزرگی ادنویید) در گروه سنی 7-15 سال صورت گرفته است تا بتوان به برخی از سوالات در رابطه با اختلاف نظرها راجع به ناهنجاری ها و مال اکلوژن در بیماران تنفس دهانی پاسخ داد.

    روش بررسی: در این مطالعه 79 نفر مبتلا به تنفس دهانی (چهل نفر انسداد قدامی با متوسط سنی 10.97 سال و 39 نفر انسداد خلفی با متوسط سنی 10.87 سال) که نوع انسداد آنها توسط متخصص گوش، حلق و بینی تایید گردید و هیچ گونه درمان ارتودنسی دریافت نکرده اند، انتخاب شده و از هر کدام رادیوگرافی سفالومتری لترال در شرایط استاندارد تهیه گردید. پس از 15 (tracing) متغیر اندازه گیری و با مشخص کردن میانگین و انحراف معیار، آزمون t در مورد آنها انجام و سطح معنی داری مشخص گردید.

    یافته ها: از 15 متغیر مورفولوژی دندانی صورتی، میانگین شش متغیر اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان دادند که عبارتند از: زوایای inclination, go. me-sn. y-axis, 1tosn, 1tona, 1to fh(ideal) افزایش معنی دار میانگین سه متغیر اول در گروه انسداد قدامی بیانگر پروتروژن دندان های قدامی بالا نسبت به گروه انسداد خلفی می باشد. در گروه انسداد خلفی افزایش معنی دار میانگین زوایای محور go.me-sn, y نشان دهنده چرخش رو به عقب ماندیبول و افزایش معنی دار میانگین زوایه inclination بیانگر چرخش رو به جلوی ماگزیلا می باشد. میانگین سایر متغیرهای دندانی صورتی یعنی lh, ar-go-s-impa-1 tofh-anb-sna اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان ندادند.

    نتیجه گیری: بنابراین نوع انسدا بینی در بیماران تنفس دهانی بر مورفولوژی دندانی صورتی تاثیر می گذارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها