• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 402
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از موادی که جهت پرکردگی معکوس انتهای ریشه کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده است، mineral trioxide aggregate: mta می باشد. در برخی موارد دیده شده است که mta ممکن است در مجاورت التهاب شدید سخت نگردد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر ph محیط بر روی سخت شدن و ساختار میکروسکوپی  mta میباشد.

    روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخل های است. پودرmta  سفید رنگ (pro root, dentsply, usa) با آب مقطر به نسبت 3:1 (طبق دستور کارخانه سازنده) مخلوط شد. مخلوط حاصل به استوانه های شیش های منتقل گردید. هر نُه نمونه از چهار گروه توسط یک دستگاه متراکم کننده با فشار 3.22 مگاپاسکال معادل شش کیلوگرم به مدت یک دقیقه متراکم گشتند. سپس هر نُه نمونه در چهار پلیت پلاستیکی که هر کدام حاوی یکی از محلول های بافر اسید بوتیریک و اسید پروپیونیک با 7.4, 6.4, 5.4, 4.4, ph بودند، به مدت چهار روز در دمای اتاق و در محیط اشباع از رطوبت نگهداری شدند. پس از آن با استفاده از آزمایش ریزسختی ویکرز (vickers)، سختی نمونه ها بدست آمد. همچنین تعدادی از نمونه های موجود جهت بررسی ساختار میکروسکوپی  mta با میکروسکوپ الکترونی آماده شدند. برای بررسی میزان سختی بین چهار گروه از آزمون (one-way) anova استفاده شد.

    یافته ها: کمترین میزان سختی در نمونه های mta، در تماس با 4.4, ph و بالاترین میزان سختی در نمونه های mta در تماس با 7.4 ,ph بود. اختلاف معنی داری بین تمام گروه های مورد مطالعه وجود داشت (p<0.05). همچنین مشاهدات sem  نشان داد که ساختار میکروسکوپی mta در 4.4, ph عمدتا به صورت بلورهای سوزنی شکل  (needle like)و ذرات mta واکنش نیافته در یک زمینه غیریکنواخت بلوری و در 7.4, ph به صورت ماده بلورین یکپارچه و یک شکل بود.

    نتیجه گیری: نتایج گویای آن است که ph اسیدی بافت التهابی می تواند واکنش سخت شدن mta را با اختلال مواجه سازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم