• بررسی مقایسه ای میزان انحراف آپیکال متعاقب استفاده از سه نوع وسیله روتاری به روش کارخانه و یک روش اصلاح شده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 369
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: خطاهای حین کار مثل ترانسپورت کانال و از دست رفتن طول کارکرد بیشتر مرتبط با فایل های استنلس استیل که انعطاف پذیری کافی ندارند، می باشد. همچنین انحراف آپیکال ممکن است توسط نوک برنده یا غیربرنده وسایل روتاری ایجاد گردد. هدف از مطالعه حاضر بررسی بقا و حفظ انحنای واقعی کانال با استفاده از سه نوع وسیله روتاری جدید یعنی k3 (sybron endo) ,race (brasseler) ,hero642 (micro mega) می باشد.

    روش بررسی: جمعیت مورد مطالعه ریشه های مزیوباکال دندان های مولر دائمی خارج شده انسان با طولی بین 19-23 میلی متر و انحنایی بین 20-40 درجه (بر حسب قانون اشنایدر) می باشد. گشودگی ابتدایی حداقل به اندازه فایل شماره ده و حداکثر به اندازه فایل شماره 15 دستی بود. نمونه گیری به روش آسان انجام شد و نمونه ها در شش گروه بیست تایی قرار گرفتند. در سه گروه اول کانال ها به ترتیب طبق دستورالعمل کارخانه سازنده با وسایل روتاری race, k3, hero 642 آماده سازی شدند. اما در گروه چهارم، پنجم و ششم قبل از شروع اینسترومنت کردن با فایل های روتاری و پس از برقراری گشودگی آپیکال با فایل شماره 15، ابتدا بخش کرونال کانال ها به روش passive step back با استفاده از گیتز گلیدن شماره 1-3 و پیزوریمر شماره دو آماده سازی شد و سپس با به کارگیری فایل های دستی نوع k از شماره 15-30 به صورت کاملاً منفعل و تنها جهت برقراری بیشتر گشودگی بخش میانی و آپیکال کانال اینسترومنت شد و پس از آن با به کارگیری فایل های روتاری race, k3, hero کانال ها به ترتیب در گروه های چهارم، پنجم و ششم اینسترومنت شدند. جهت بررسی نتایج از آنالیز واریانس، آزمون دانکن و t-test استفاده شد.

    یافته ها: میانگین زاویه انحراف آپیکال در نمونه هایی که به روش توصیه شده توسط کارخانه سازنده وسایل روتاری hero, k3, race اینسترومنت شده بودند، به ترتیب: 1.37±2.21، 0.79±1.65 و 1.12±2.79 درجه و در نمونه هایی که با روش اصلاح شده در ترکیب وسایل روتاری، دستی و گیتز گلیدن و پیزوریمر توسط فایل های hero, k3, race آماده سازی شده بودند، به ترتیب 1.40±2.10، 1.23±1.93 و 1.57±2.64 درجه بود. میانگین انحراف آپیکال در سه گروه اول که طبق دستورالعمل کارخانه سازنده اینسترومنت شده بودند یعنی race, k3, hero دارای اختلاف معنی دار است (p<0.05). اما روش آماده سازی کانال طبق دستورالعمل کارخانه سازنده و یا با کمک روش اصلاح شده در هیچ یک از انواع فایل های روتاری تفاوت آماری معنی داری را در میزان انحراف آپیکال ایجاد نمی کند (p>0.05).

    نتیجه گیری: استفاده از روش اصلاح شده با کاربرد توأم فایل های دستی، روتاری و گیتزگلیدن علی رغم اینکه به روشنی مراحل کار را آسان می کند، اما تفاوت آماری معنی داری را در میزان انحراف آپیکال در مقایسه با روش توصیه شده توسط کارخانه سازنده ایجاد نمی کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها