• بررسی تأثیر لایه اسمیر عاجی بر میزان گیر پست های ریختگی با دو نوع سمان مختلف

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 506
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: میزان گیر پست در درمان های پروتزی اهمیت بسزایی دارد و عوامل زیادی روی آن تأثیر می گذارد، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر لایه اسمیر عاجی بر میزان گیر پست های ریختگی سمان شده با سمان کامپوزیت رزین  (panavia f2.0)و سمان زینک فسفات (dentsply) انجام گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، تاج چهل عدد پر همولرهای تک ریشه فک پایین قطع و بعد از انجام درمان اند و با گوتاپرکا پر شدند. آماده سازی با روش مستقیم و رزین آکریلی الگوهای رزینی انجام شد و نمونه ها به چهار گروه ده تایی تقسیم شدند. در گروه a، فضای پست با دو میلی لیتر نرمال سالین 0.9% شستشو و سپس خشک شد. از سمان زینک فسفات برای چسباندن پست ها استفاده گردید. گروه b: فضای پست با یک میلی لیتر محلول 17% ,edta، یک میلی لیتر هایپوکلرید سدیم 5.25% و با ده میلی لیتر آب مقطر شستشو و فضای داخل کانال خشک گردید. در این گروه نیز از سمان زینک فسفات استفاده شد. گروه c: فضای پست با دو میلی لیتر نرمال سالین 0.9% شستشو و سپس خشک شد. برای چسباندن پست ها از سمان panavia f2.0 استفاده گردید.گروه d: فضای پست با یک میلی لیتر محلول 17% ,edta و یک میلی لیتر هایپوکلرید سدیم 5.25% و ده میلی لیتر آب مقطر شستشو و پس از خشک شدن فضای داخل کانال از سمان panavia f2.0 برای چسباندن پست ها استفاده گردید. اندازه گیری میزان گیر نمونه ها با instro  (سرعت نیم میلی متر در دقیقه) انجام و اثر نوع ماده شستشو دهنده و نوع سمان بر میزان گیر پست با استفاده از آزمون 2- way anova بررسی شد.

    یافته ها: میزان گیر در گروه a برابر 1.98، 19.66 کیلوگرم، در گروه b برابر 2.08، 19.72 کیلوگرم، در گروه c برابر 2.08، 20.99 کیلوگرم و در گروه 22.17 ,3.66 ,d کیلوگرم بوده است. نتایج آزمون آماری اختلاف معنی داری بین دو ماده نوع ماده شستشو دهنده تأثیر معنی داری بر میزان گیر پست نداشت اما نوع سمان تأثیر معنی داری بر میزان گیر پست داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: سمان رزینی (panavia f2.0) گیر بیشتری را در مقایسه با سمان زینک فسفات در پست های ریختگی ایجاد می نماید. در ضمن حذف لایه اسمیر عاجی تأثیر آماری معنی داری بر میزان گیر پست های ریختگی ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها