• ترکیب شیمیایی (mineral trioxide aggregate (mta: مروری بر مقالات

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 756
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در سال 1993 ماده ای با نام mta به رنگ خاکستری به علم دندانپزشکی معرفی شد. بعدها انواع سفید آن نیز ساخته شد. هدف از این مقاله بررسی و مقایسه ساختار شیمیایی انواع mta می باشد.

    روش بررسی: تاکنون بیش از ششصد مقاله درباره خصوصیات mta منتشر شده که تعداد 33 و 28 مقاله به ترتیب به بررسی خواص شیمیایی و فیزیکی آن پرداخته اند. همچنین حدود هشتاد مقاله در مورد شباهت ها و یا تفاوت های بین mta و سیمان پرتلند انتشار یافته است. در این مقاله مواردی همچون سابقه ساخت و معرفی ماده، اسناد مالکیت معنوی، انواع تجاری، تفاوت ها و تشابهات با سیمان پرتلند، اندازه ذرات در پودر و ماده سخت شده و واکنش هیدراتاسیون mta بحث خواهد شد.

    یافته ها: انواع mta و سیمان پرتلند از ترکیبات مشابهی برخوردار بوده و عمدتا از اکسید کلسیم و سیلیکا تشکیل شده اند. اما mta اکسید بیسموت (رادیواپکر) نیز دارد. مهم ترین تفاوت شیمیایی انواع سفید mta و سیمان پرتلند نسبت به انواع خاکستری آنها، کاهش برخی از عناصر و خصوصا اکسید آهن می باشد. mta سفید دارای ذرات و کریستال های کوچک تری است. mta فسفات ندارد ولی در حین هیدراتاسیون یون های کلسیم و هیدروکسیل آزاد می کند که در ترکیب با فسفات محیط، موجب ساخته شدن هیدروکسی آپاتیت می شود.

    نتیجه گیری: mta مثل سیمان پرتلند آبدوست است و با توجه به خصوصیات زیست سازگاری منحصر بفرد آن می توان از انواع آنها در درمان های اندودنتیکس استفاده کرد. همچنین هیچ مجوزی برای استفاده کلینیکی از سیمان پرتلند وجود ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها