• بررسی مقایسه ای بروز e-cadherin در کارسینوم سلول سنگفرشی حفره دهان با متاستاز به غدد لنفاوی ناحیه ای و بدون آن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 594
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: e-cadherin یک مولکول اتصال سلول به سلول می باشد. کاهش بروز آن مرحله مهمی در پیشرفت بسیاری از سرطان های اپی تلیالی است. متاستاز به لنف نود یک شاخص بسیار مهم در پیش آگهی سرطان هاست. هدف از این مطالعه بررسی بروز  e-cadherinدر کارسینوم سلول سنگفرشی حفره دهان با متاستاز و بدون متاستاز به غدد لنفاوی و ارتباط بین بروز این مارکر با متاستاز به غدد لنفاوی می باشد.

    روش بررسی: مطالعه از نوع گذشته نگر و توصیفی-تحلیلی می باشد. بروز  e-cadherinدر 34 نمونه از بلوک های پارافینی مربوط به کارسینوم سلول سنگفرشی دهانی و متاستاز لنفاوی که نیمی از آن بدون متاستاز و نیمی دیگر با متاستاز لنفاوی بود که توسط روش ایمونوهیستوشیمی بررسی گردید. آنتی بادی اولیه e-cadherin بود و با استفاده از biotinylated link و استرپتواویدین عمل آشکارسازی آنتی بادی صورت گرفت و توسط دو پاتولوژیست پس از رنگ آمیزی بررسی گردید. آزمون آماری wilcoxon برای مقایسه بروز e-cadherin در تومور اولیه و متاستاز آن به کار رفت و آزمون ناپارامتری mann-whithny برای مقایسه بروز e-cadherin در کارسینوم سلول سنگفرشی دهانی بدون متاستاز و تومور متاستاتیک استفاده گردید.

    یافته ها: در اپی تلیوم سنگفرشی طبیعی e-cadherin به صورت یکنواخت در غشای سلول بروز می یابد. بروز غیرطبیعی e-cadherin با فقدان تمرکز نشانگر در غشای سلولی در 82% نمونه ها نمایان شد و به طور واضحی کاهش بروز آن در گروه متاستاتیک در مقایسه با تومورهای اولیه بدون متاستاز مشاهده گردید.(p=0.007, p=0.003) از لحاظ بروز e-cadherin تفاوت معنی داری بین تومورهای اولیه در دو گروه بدون متاستاز و دارای متاستاز وجود نداشت. (p=0.60) بروز غیرطبیعی e-cadherin با میزان تمایز کارسینوم سلول سنگفرشی دهانی ارتباط داشت. (p<0.01)  

    نتیجه گیری: بروز غیرطبیعی e-cadherin با درجه تمایز کارسینوم سلول سنگفرشی دهانی، پیشرفت و متاستاز تومور ارتباط دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها