• ارزیابی آزمایشگاهی مقاومت به شکست در ریشه های ضعیف ترمیم شده با فیبر پست ها و مواد همرنگ دندان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 600
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ترمیم دندان های قدامی اندو شده، دارای ریشه های ضعیف، نیازمند توجه خاصی است، زیرا زیبایی و فانکشن مربوطه به آنها باید اعاده شود. هدف از این مطالعه بررسی مقاومت به شکست دندان های قدامی تقویت ریشه شده، با سه نوع روش، توسط مواد همرنگ دندان می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه آزمایشگاهی، چهل سانترال انسیزور فک بالای انسانی انتخاب شد. تاج سی دندان تا دو میلیمتری محل اتصال مینا و عاج حذف شدند. بعد از درمان ریشه، کانال های گشاد شبیه سازی شدند. در گروه اول از پست + d.t. light کامپوزیت رزین clearfil dc core automix، گروه دوم پست +d.t.light دو پست فرعی  +reforpi سیمان رزینی پاناویا f 2.0 و در گروه سوم پست +d.t.light پاناویا f 2.0 برای پر کردن به کار رفت. گروه چهارم (کنترل) پس از درمان ریشه ایده آل، حفرات دسترسی ترمیم شدند. بعد از سمان کردن پست ها و ترمیم تاج دندان ها با کامپوزیت رزین clearfil photo core، ریشه های دندان ها در بلوک هایی از رزین آکریلی تا یک میلیمتری زیر cej مانت شدند. پس از نگهداری نمونه ها به مدت 24 ساعت به آنها در دستگاه آزمایش instron با سرعت کراس هد 0.5 میلیمتر در دقیقه و زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی دندان در سطح پالاتال، تا هنگام شکست نیرو وارد شد. اطلاعات با آزمون های آماری آنالیز واریانس و tukey test آنالیز گردیدند.(p=0.05)

    یافته ها: گروه سوم با میانگین نیروی 300.17 نیوتن و گروه چهارم با میانگین نیروی 585.11 نیوتن به ترتیب حداقل و حداکثر مقاومت به شکست را نشان دادند. تفاوت آماری معناداری بین این دو گروه بدست آمد (p<0.05). مقادیر میانگین مقاومت به شکست در گروه های اول، دوم و سوم تفاوت آماری معناداری با یکدیگر نداشت.

    نتیجه گیری: طبق نتایج این مطالعه، به منظور تقویت داخلی ریشه های تضعیف شده، از  reforpin می توان به عنوان جایگزین کامپوزیت رزین استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها