• بررسی رادیوگرافیک شکل کندیل در مال اکلوژن cl iii, cl i در دانشکده دندانپزشکی یزد سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 543
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: موقعیت قدامی-خلفی کندیل در حفره گلنوئید، اثر مستقیمی روی موقعیت قدامی، خلفی و عمودی مندیبل دارد که به این ترتیب مورفولوژی صورت را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف از این مطالعه بررسی رادیوگرافیک خصوصیات کندیل در بیماران دارای مال اکلوژن cl iii, cl i می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه بر روی رادیوگرافی های پانورامیک و لترال سفالومتری هشتاد نمونه صورت گرفت. میانگین سنی دختران11  سال و میانگین سنی پسران 12 سال و پنج ماه بود. خصوصیات کندیل از نظر شکل، طول و عرض گردن آن مورد بررسی قرار گرفت. شکل و طول کندیل بر روی رادیوگرافی پانورامیک بررسی شد و عرض گردن آن بر روی لترال سفالومتری اندازه گیری گردید.

    یافته ها: در این مطالعه ارتباط کاملاً معنی داری میان الگوی رشدی صورت با شکل کندیل در افراد دارای مال اکلوژن  cl iii مشاهده شد(p value=0.029)  و در این افراد فلاتنینگ (flattening) کندیل شکل غالب کندیل در الگوی رشدی افقی و طبیعی بود. در بیماران دارای مال اکلوژن cl i ارتباط معنی داری میان الگوی رشدی صورت و شکل کندیل یافت نشد. عرض گردن کندیل در افراد دارای مال اکلوژن cl iii کمتر از cl i بود و اختلاف آنها کاملاً معنی دار بود. طول کندیل در مال اکلوژن cl iii بیشتر از cl i بود.

    نتیجه گیری: شکل غالب فلاتنینگ در بیماران cl iii می تواند نشاندهنده تأثیر مال اکلوژن در ایجاد تغییر شکل کندیل باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها