• بررسی درصد دوکاناله بودن ریشه دیستال مولر اول پایین با استفاده از رنگ آمیزی مقطع گیری (مطالعه آزمایشگاهی)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 583
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تعداد ریشه، کانال و نوع کانال های ریشه دیستال دندان های مولر اول پایین متنوع می باشد و آگاهی از آناتومی داخلی ریشه ها یک نقش مهم در موفقیت درمان اندودنتیک بازی می کند. هدف از این مطالعه بررسی درصد دو کاناله بودن ریشه دیستال دندان مولر اول پایین و آناتومی داخلی آن در جمعیت ایرانی با استفاده از روش رنگ آمیزی – مقطع گیری می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – آزمایشگاهی، آناتومی داخلی ریشه دیستال تعداد سیصد و ده دندان دائمی مولر اول پایین که از مردم چند شهر ایران خارج شده برای بررسی درصد دو کاناله بودن، تعداد ریشه ها، تعداد کانال و انواع آن مورد مطالعه قرار گرفتند. مطالعه سیستم کانال های ریشه بر اساس تقسیم بندی vertucci و با استفاده از روش رنگ آمیزی – مقطع گیری انجام شد. برای رنگ آمیزی با استفاده از یک سرنگ گیج 27 رنگ فوشین 1% به داخل کانال های ریشه دیستال تزریق شد و به وسیله ساکشن که به طور آپیکالی به ریشه ها متصل می شد به نفوذ رنگ فوشین کمک گردید و سپس ریشه های دیستال به طور افقی برش داده شدند.

    یافته ها: نتایج نشان می دهد که 4.5% دندان های مورد مطالعه دارای دو ریشه دیستالی می باشند که 100% نوع کانال آنها برای ریشه های دیستوباکال و دیستو لینگوال نوع یک می باشد. 37.7% دندان های مورد مطالعه دارای دو کانال در ریشه دیستال خود، 22.6% دارای دو فورامن آپیکال، 32.9% دارای دو مدخل کانال می باشند و نوع کانال بر اساس تقسیم بندی vertucci شامل: 57.5%، نوع یک، 15.2%، نوع  دو، 4.8%، نوع سه، 12.6%، نوع چهار، 4.5%، نوع پنج، 0.6%، نوع شش، 0.3%، نوع هفت، 0%، نوع هشت.

    نتیجه گیری: 37.7% دندان های مورد مطالعه دارای ریشه دیستال دوکاناله می باشند. دندانپزشک باید همیشه دومین کانال را در ریشه دیستال دندان مولر اول پایین جستجو نماید اگر یکی گم شود آن علت شکست درمان اندودنتیک خواهد بود. حفره دسترسی با طرح مستطیلی اجازه مشاهده و شناسائی بهتر دومین کانال احتمالی را در ریشه دیستال خواهد داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها