• بررسی استحکام خمشی شش نوع سمان گلاس آینومر ترمیمی موجود در ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 454
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: عدم وجود اطلاعات کافی در مورد سمان های گلاس آینومر مختلف در بازار ایران، ضرورت مطالعه بیشتر در این موارد را الزامی می سازد. این مطالعه به منظور تعیین و مقایسه استحکام خمشی شش نوع سمان گلاس آینومر ترمیمی در سه فاصله زمانی مختلف (یک روز، یک هفته و یک ماه) انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه آزمایشگاهی نود نمونه از شش نوع سمان گلاس آینومر ترمیمی شامل: kvitan plus(kp), diamondcarve & 90(dc & 90), ariadentsecurafil(ad sf), fuji ii(fu ii), kavitan lc(k lc), fuji ii lc (fu ii) تهیه شد. نمونه ها با استفاده از مولد آلومینیومی دو تکه و با ابعاد (25×2×2 میلیمتر) مطابق استاندارد iso 4049, 1988 bs, 5199, 1989 آماده گردیدند. بدین ترتیب که در هر گروه مجموعاً 15 نمونه در سه زیرگروه زمانی (پنج نمونه در هر زیرگروه) تهیه شده، کلیه نمونه ها پس از اتمام 15 ,setting time دقیقه داخل مولد نگهداری شدند، به جز نمونه های تهیه شده از سمان نور سخت klc که تا 45 دقیقه بعد از تابش نور در مولد نگهداری شد، تمام نمونه ها در دمای 37 درجه سانتی گراد در رطوبت 100% در داخل انکوباتور قرار گرفتند. کلیه نمونه ها بعد از مدت زمان یک روز، یک هفته و یک ماه تحت آزمون سنجش استحکام خمشی توسط دستگاه سنجش خواص مواد (zwick germany) قرار گرفتند. (نیروی اولیه 0.02 نیوتن و سرعت تیغه دستگاه یک میلی متر بر ثانیه). اطلاعات خام به دست آمده توسط آزمون توزیع نرمال و tukey hsd, oneway anova مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح آماری کمتر از 0.05 معنی دار تلقی شد.

    یافته ها: سمان گلاس آینومر fu ii lc از استحکام خمشی بالاتری نسبت به سایر سمان ها در سه زمان مورد بررسی برخوردار بود (p<0.05). استحکام خمشی سمان dc & 90 پس از یک روز بالاتر از fu ii قرار داشت، اما از fu ii lc کمتر به نظر می رسید و پس از یک هفته و یک ماه نیز مشابه سایر سمان های کانونشنال بود. بین استحکام خمشی سه سمان کانونشنال در سه زمان فوق تفاوت معنی داری مشاهده نشد. استحکام خمشی سمان گلاس آینومر اصلاح شده با رزین k lc در یک روز و یک ماه کمتر از fu ii lc و در یک ماه مشابه سمان های کانونشنال بود.

    نتیجه گیری: سمان های کانونشنال مورد بررسی رفتار استحکامی مشابهی را نشان دادند. رفتار استحکامی سمان dc & 90 مشابه سمان های کانونشنال بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها