• بررسی مقاومت به شکست در بریج های قدامی فک پایین جایگزین دندان لترال ساخته شده از fiber reinforced composite با دو طرح تراش و فایبرگذاری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 483
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: استفاده از طرح های محافظه کارانه تراش برای جایگزینی دندان های قدامی از دست رفته از اهداف نوین دندانپزشکی می باشد. به همین جهت هدف از این مطالعه اندازه گیری و مقایسه مقاومت به شکست در frc بریج های قدامی پایین برای جایگزینی دندان لترال با دو روش فایبرگذاری مستقیم و انحنادار با دو طرح تراش باکس و شیار می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی تعداد چهل دندان تازه خارج شده سالم فک پایین انسان شامل (بیست دندان سانترال و بیست دندان کانین) برای تهیه و ساخت بیست عدد بریج اینله در دو گروه انتخاب شدند. در یک گروه تراش به صورت باکس همراه با فایبر مستقیم و در گروه دوم تراش شیار همراه با فایبر انحنادار انجام گرفت. پس از تراش دندان ها، نمونه ها در رزین اکریلی خود پخت با فاصله 6.5 میلی متری از یکدیگر مانت شده و توسط ماده پلی اتر لیگامان پریودنتال باسازی گردید. سپس قالب گیری با پلی اتر انجام و قالب ها با گچ استون ریخته شدند. دو گروه بریج ساخته شده و سپس با پاناویا f2 به دندان ها باند شدند. نمونه ها در معرض نیروی سیکلیک با زاویه صد و سی درجه قرار گرفتند و در ادامه در آب 37 درجه سانتی گراد برای مدت هفت روز نگهداری شده و پس از آن ترموسایکلینگ دو هزار دور در درجه حرارت بین 5 و 55 سانتی گراد انجام گرفت. آزمایش استحکام شکست به وسیله اینسترون 1195 با سرعت یک میلی متر در دقیقه انجام شد. با استفاده از استریومیکروسکوپ نوع شکست مشاهده شد. داده ها با آزمون independent sample t test مورد تحلیل آماری قرار گرفتند.

    یافته ها: میانگین مقاومت به شکست در نمونه های تراش باکس و فایبر مستقیم 1141.07 نیوتین و در نمونه های با شیار و فایبر انحنادار 377.33 نیوتن و اختلاف بین دو گروه معنی دار بود. (p=0.012)  

    نتیجه گیری: طرح تراش باکس و فایبر مستقیم در برابر شکست مقاومت بیشتری در مقایسه با گروه شیار و فایبر انحنادار داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها