• بررسی همبستگی متغیرهای عمودی نسج سخت با متغیرهای نسج نرم صورت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 439
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: متغیرهای عمودی صورت بخش عمده ای از آنالیز بافت نرم را تشکیل می دهند که به لحاظ بالینی مهم ترین بخش از زیبایی صورت را شامل می شوند. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی همبستگی بین متغیرهای اسکلتی و دندانی عمودی نسج سخت با متغیرهای نسج نرم صورت می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی، 46 نمونه (شامل 23 دختر و 23 پسر) شرکت کردند. ابتدا در کلینک یک سری اندازه گیری روی صورت این افراد شامل نسبت های صورتی عمودی از نمای فرونتال انجام شد. سپس از این افراد، سفالومتری تهیه و فواصل و زوایای بافت سخت آنها هم اندازه گیری گردید. پس از آن همبستگی بین معیارهای بافت نرم و سخت اندازه گیری و گزارش شد. همبستگی بین متغیرهای رتبه ای با مقیاس spearman و متغیرهای کمی با مقیاس pearson بررسی شد.          

    یافته ها: بین برخی از متغیرهای عمودی نسج سخت و نرم همبستگی وجود دارد و در برخی موارد رابطه خطی یافت شد. بین زاویه nasolabial از بافت نرم با lower1 to mandibular plane, n-me, n-a, n-b, n-pog از نسج سخت همبستگی معنی داری وجود دارد. (p به ترتیب برابر 0.014، 0.013، 0.046، 0.015 و 0.037) بین n-me نسج نرم و n-pog, n-me نسج سخت، بین supraorbital ridge to subnasal از نسج نرم با n-a نسج سخت و بین subnasal to menton از نسج نرم با n-b, a-me  نسج سخت، همبستگی معنی دار بالایی وجود دارد (در تمام موارد p=0.000). که در این میان بیشترین همبستگی بین subnasal to menton از نسج نرم با a-men نسج سخت یافت شد.(r=0.738)  

    نتیجه گیری: در برخی پارامترهای بالینی در بعد عمودی می توان معیارهای بافت نرم را جایگزین معیارهای بافت سخت کرد و تشخیص و طرح درمان را در مورد این معیارها بر طبق اندازه گیری بافت نرم طراحی کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها