• مقایسه ریزنشت اپیکالی دو نوع سیلر ah26 و آپاتیت روت سیلر همراه با تهیه فضای پست به صورت فوری و تاخیری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 649
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: درمان موفق ریشه پس از آماده سازی کانال، بستگی به تطابق مناسب پرکردگی با دیواره های کانال دارد. هدف از این مطالعه مقایسه اثر تهیه فوری و تاخیری فضای پست بر سیل اپیکالی کانال، با کاربرد دو نوع سیلر ah26 و آپاتیت روت سیلر می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی-آزمایشگاهی تعداد 76 دندان قدامی تک ریشه به کار گرفته شده اند. تاج دندان ها از ناحیه سرویکال قطع گردید به طوری که حداقل 12 میلی متر از طول ریشه باقی ماند. دندان ها به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. در هر گروه دو دندان کنترل منفی علاوه بر 15 دندان آزمایشی وجود داشت. تمامی دندان ها به روش step back پاکسازی و شکل دهی گردیدند. و با روش لترالی با استفاده از گوتاپرکا و سیلر ah26 (گروه 1 و 2) و آپاتیت روی سیلر (گروه 3 و 4) پر شدند. در گروه 1 و 3 فضای پست بلافاصله با پیزوریمر تهیه گردید و چهار  میلی متر انتهای پرکردگی باقی ماند. دندان های گروه دو و چهار به مدت یک هفته در رطوبت 100% نگهداری شدند و سپس فضای پست مطابق روش تهیه گردید. نهایتا تمام دندان ها 72 ساعت در مرکب هندی قرار گرفتند، سپس دندان ها در اسید نیتریک دمینرالیزه شدند و با قرار دادن در الکل اتیلیک جذب رطوبت صورت پذیرفت و در متیل سالیسیلات شفاف گردیدند. پس از آن به کمک استریو میکروسکوپ با بزرگنمایی 40× متصل به کامپیوتر از زوایای مختلف از دندان عکس تهیه گردید تا حد نهایی نفوذ رنگ دیده شود. عکس ها توسط دو نفر به طور جداگانه بررسی و میزان نفوذ رنگ اندازه گیری شد. نتایج توسط آزمون tukey, two way anova مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: گروه ah26 فوری کمترین و گروه آپاتیت روت سیلر تاخیری بیشترین میزان نفوذ رنگ و نشت آپیکال را داشته اند. در مجموع بین دو روش فوری و تاخیری تهیه فضای پست، اختلاف معنی داری مشاهده گردید (p<0.01) در حالی که برای دو نوع سیلر تفاوت معنی داری وجود نداشت (p=0.426)

    نتیجه گیری: تهیه فضای پست فوری و پیش از سفت شدن سیلر نسبت به روش تاخیری ریز نشت اپیکالی کمتری دارد. دو سیلر ah26 و آپاتیت روت سیلر هر دو روش فوری و تاخیری از نظر ریز نشت اپیکالی تفاوتی نداشتند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها