• بررسی بیان نشانگر bcl-2 در کیست فولیکولار و ادنتوژنیک کراتوسیست

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 574
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ادنتوژنیک کراتوسیست، کیست ادنتوژنیک تکاملی با رفتار تهاجمی و تمایل به عود بالاست. اپی تلیوم این کیست دارای توان رشدی بیشتری نسبت به کیست فولیکولار می باشد. bcl-2 پروتئین ضد آپوپتوتیک است و باعث افزایش طول عمر سلول های اپی تلیالی می گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه واکنش ایمنی شاخص ضد آپوپتوتیک bcl-2 در لایه های مختلف اپی تلیوم و کل پوشش اپی تلیالی کیست فولیکولار و ادنتوژنیک کراتوسیست انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه گذشته نگر و توصیفی– تحلیلی، بر روی بیست بلوک پارافینه مرتبط با ادنتوژنیک کراتوسیست و بیست بلوک پارافینه کیست فولیکولار، رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی با نشانگر bcl-2 به کمک آنتی بادیanti bcl-2 (clone 124,1 sotype: igg, kappa, dako, denmark)  انجام شد. تعداد سیتوپلاسم سلول های اپی تلیالی رنگ گرفته شده در ناحیه بازال، میانی و سطحی اپی تلیوم پوشاننده هر دو کیست و کل پوشش اپی تلیالی آنها در هزار سلول اپی تلیالی شمارش شده و در نهایت نتایج به صورت (انحراف معیار± درصد میانگین) بیان گردید. داده های به دست آمده وارد spss شده و با استفاده از آنالیزstudent- t-test, roc curve  تحلیل شد و با یکدیگر مقایسه گردید.

    یافته ها: رنگ پذیری با نشانگر bcl-2 در لایه بازال و میانی ادنتوژنیک کراتوسیست به ترتیب 1.4±98.5% و 3.2±12.1% بوده اما در لایه های سطحی عدم رنگ پذیری مشاهده شد. رنگ پذیری با نشانگر bcl-2 در لایه بازال کیست فولیکولار 1.9±2.1% بود ولی در لایه های میانی و سطحی عدم رنگ پذیری مشاهده شد. اختلاف میانگین رنگ پذیری با نشانگر bcl-2 در لایه های مختلف پوشش اپی تلیالی ادنتوژنیک کراتوسیست از نظر آماری معنی دار بود (p<0.001). اما اختلاف میانگین رنگ پذیری با نشانگر bcl-2 در لایه های مختلف پوشش اپی تلیالی کیست فولیکولار از نظر آماری معنی دار نبود (p>0.05). میانگین رنگ پذیری در کل پوشش اپی تلیالی کیست فولیکولار 0.63±0.7% و در ادنتوژنیک کراتوسیست 1.5±36.8% بود. اختلاف میانگین رنگ پذیری با نشانگر bcl-2 در کل پوشش اپی تلیالی کیست فولیکولار و ادنتوژنیک کراتوسیست از نظر آماری معنی دار بود. (p<0.001)

    نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر بیانگر نقش bcl-2 در پاتوژنز ادنتوژنیک کراتوسیست بوده و افزایش بیان نشانگر bcl-2 در لایه بازال ادنتوژنیک کراتوسیست مرتبط با عود و رفتار تهاجمی بیشتر آن نسبت به کیست فولیکولار است. همچنین می توان از افزایش بیان نشانگر bcl-2 در لایه بازال به عنوان شاخص کمکی جهت افتراق کیست فولیکولار از ادنتوژنیک کراتوسیست استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها