• بررسی و مقایسه اثر محلول خمیردندان های ایرانی نسیم و پونه آنتی باکتریال با خمیردندان crest complete بر کنترل پلاک میکروبی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 588
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کنترل پلاک راهی مؤثر در درمان و پیشگیری از ژنژویت و بخشی اساسی تمام روش های درمان و پیشگیری از بیماری های پریودنتال است. در بین روش های متفاوت کنترل پلاک استفاده از خمیردندان هائی با خاصیت آنتی میکروبیال جایگاه ویژه ای دارند. هدف این مطالعه بررسی و مقایسه اثر خمیردندان های آنتی باکتریال نسیم و پونه با یک خمیردندان استاندارد خارجی (crest complete) بر کنترل پلاک می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه19 cross over  فرد بالغ شرکت کردند و رشد مجدد پلاک پس از چهار روز استفاده از هر کدام از خمیردندان ها (نسیم، پونه و (crest complete و آب (کنترل منفی) به عنوان تنها روش بهداشت دهان، در مورد آنها بررسی شد. به دنبال پروفیلاکسی و یک بار مسواک زدن با خمیردندان ها، افراد برای 96 ساعت، دو بار در روز از محلول این خمیردندان ها به صورت دهانشویه بدون مسواک استفاده کردند. جهت آزمون داده ها از نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های wilcoxon, friedman, signed rank استفاده شد.

    یافته ها: با توجه به ماهیت داده ها و وجود نقاط پراکنده متعدد از آزمون غیرپارامتری friedman برای مقایسه چهار گروه استفاده شد که اختلاف آماری مشخصی را نشان داد. آزمون جمع رتبه های نشاندار ویلکاکسون نشان داد تنها بین گروه های مصرف کننده خمیردندان های پونه و نسیم اختلاف معنی داری وجود ندارد. متوسط رتبه ها برای پونه 2.05، نسیم 2.45، کرست 1.50 و آب 4.00 بود.

    نتیجه گیری: خمیردندان های نسیم و پونه در جلوگیری از رشد مجدد پلاک مؤثر بودند اما خمیردندان  crest completeدر این مطالعه کوتاه مدت از آنها بهتر بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها