• بررسی آناتومیک و مورفولوژیک ناحیه انشعاب ریشه ها در دندان های مولر اول دو فک بالا و پایین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 551
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پلاک میکروبی به عنوان عامل اصلی ایجاد بیماری های پریودنتال شناخته شده است. آناتومی و مورفولوژی خاص ناحیه انشعاب ریشه ها در دندان های چند ریشه ای از جمله عواملی است که تجمع بیشتر پلاک را باعث می شود. هدف از این مطالعه تعیین خصوصیات آناتومیک و مورفولوژیک دندان های مولر اول فک بالا و فک پایین می باشد.

    روش بررسی: جهت این مطالعه که از نوع توصیفی است 151 دندان مولر اول فک بالا و 222 دندان مولر اول فک پایین پس از جمع آوری به روش تصادفی از نظر طول تنه ریشه در سطوح مختلف، قطر مدخل ناحیه انشعاب ریشه ها و میزان تقعر سطوح داخلی ریشه ها بررسی شدند. جهت اندازه گیری مورد اخیر، ریشه دندان ها در چهار میلیمتری آپیکال ناحیه انشعاب برش داده شد.

    یافته ها: در مولرهای پایین میانگین قطر مدخل و میانگین طول تنه ریشه ای در سطح باکال بیشتر از سطح لینگوال (به ترتیب 0.53 در برابر 0.49 و 4.28 در برابر 2.94 میلیمتر) اندازه گیری شد. همچنین میانگین تقعر ریشه مزیال بیشتر از ریشه دیستال (0.98 در برابر 0.54 میلی متر) بود. در مولرهای بالا میانگین قطر مدخل دیستال از سایر مدخل ها بیشتر (0.72 میلی متر) و مدخل باکال از بقیه کمتر (0.54 میلی متر) بود. همچنین میانگین طول تنه ریشه ای سطح مزیال بیشتر از سطوح باکال و دیستال برآورد شد (3.22 در برابر 2.74 و 2.93 میلی متر). ریشه مزیال میانگین تقعر بالاتری داشت (0.25 میلی متر) و ریشه های پالاتال و دیستال به ترتیب در 37.7% و 8% موارد دارای تحدب بودند.

    نتیجه گیری: ناحیه انشعاب ریشه مولرهای اول در اکثر موارد با کورت های استاندارد (با قطر تیغه یک میلی متر) قابل دسترسی و تمیز شدن نیست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها