• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 437
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: روش های مختلفی برای آموزش بهداشت کودکان وجود دارد یکی از روش هایی که کمتر به آن پرداخته شده است تئاتر می باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان تاثیر این روش آموزشی بر بهداشت دهان و دندان دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر یزد بوده است.

    روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی به روش قبل و بعد و زمان اجرای آن نیمه دوم سال 83 بود. این بررسی روی دویسن دانش آموز دختر مقطع ابتدایی انجام گردید. در هر منطقه شهر، یک دبستان و  در هر دبستان به صورت خوشه ای از هر یک از مقاطع یک کلاس بیست نفری انتخاب گردید. روش جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که قبل و بعد از اجرای تئاتر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان به وسیله آن سنجیده شد. از آزمون های آماری  chi-square, wilcoxon و بسته نرم افزاری spss برای مقایسه نتایج قبل و بعد از آموزش استفاده گردید.

    یافته ها: نتایج نشان داد که به طور کلی تئائر در افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد بهداشت دهان و دندان موثر بوده است. تاثیر تئاتر به ترتیب بر آگاهی دانش آموزان از نگرش و بر نگرش آنها بیشتر از عملکرد بود. (p<0.0001) در مورد رابطه سواد مادر با میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد بهداشت دهان و دندان آزمون آماری نشان داد که تنها ارتباط سواد مادر با عملکرد معنادار بوده است (p=0.021)، همچنین نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین مقطع تحصیلی دانش آموز با میزان آگاهی (p=0.020)، نگرش (p=0.0001) و عملکرد (p=0.022) وجود دارد، به طوری که در مقاطع بالاتر این مقادیر افزایش می یابد.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اجرای سناریوی استفاده شده در این بررسی متناسب با مسائل فرهنگی هر منطقه در مدارس سطح شهرستان می تواند در جهت ارتقای سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد بهداشت دهان و دندان مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها