• بررسی مقایسه ای میزان مواد به جا مانده بر دیواره های کانال در طی درمان مجدد ریشه با استفاده از تکنیک های آماده سازی دستی و چرخشی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 479
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: باقیماندن مواد پرکننده قبلی بر روی دیواره کانال ها می تواند یکی از علل شکست درمان مجدد ریشه باشد. هدف این مطالعه تعیین و محاسبه مقدار ماده پرکننده باقی مانده روی سطح کانال ریشه بعد از کاربرد دو تکنیک دستی و چرخشی (با، یا بدون کلروفرم) جهت خارج کردن مواد پرکننده ریشه می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه آزمایشگاهی کانال های ریشه نود دندان تکریش های خارج شده انسان با استفاده از تکنیکpassive step-back  در سه طول کارکرد مناسب، رد شده و کوتاه پر شده آماده سازی شدند و با ترکیبی از روش های تراکم طرفی سرد و عمودی گرم پر گردیدند. آماده سازی مجدد با وسایل مورد آزمایش در سه گروه a (فایل های دستی استنلس استیل k-type و کلروفرم)، b (فایل های چرخشی ni-ti و کلروفرم) و c (فایل های چرخشی ni-ti بدون کلروفرم) انجام شد. ریشه ها در جهت طولی به دو نیم تقسیم شدند و مقدار ماده پر کننده باقیمانده روی سطح کانال های ریشه در یک سوم سرویکالی، میانی و اپیکالی با استفاده از استریومیکروسکوپ بررسی و اندازه گیری شد و با استفاده از آزمون آماری anova اطلاعات به دست آمده آنالیز گردید.

    یافته ها: در هر سه گرو ه در دو سوم کرونالی ریشه میزان ماده پر کننده باقیمانده بیشتری نسبت به یک سوم آپیکالی مشاهده شد ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (p>0.05). اثر طول پرکردگی ریشه (مناسب، رد شده و کوتاه پرشده) روی نسبت ماده پر کننده باقیمانده از لحاظ آماری معنی دار نبود (p>0.05). میزان ماده پرکننده باقیمانده در قسمت میانی و آپیکال گروه c (چرخشی بدون کلروفرم) از بقیه گروه ها به طور معنی داری کمتر بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: هیچ کدام از وسایل در حذف کامل مواد پر کننده ریشه از دیواره ها مؤثر نبودند. اما تکنیک های چرخشی بدون کلروفرم دیواره های تمیزتری را باقی می گذارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها