• مقایسه میزان تغییر شکل نهایی و زمان آماده سازی کانال دندان با استفاده از فایل دستی استنلس استیل و سیستم های چرخشی نیکل تیتانیوم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 648
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: آماده سازی کانال که اساس درمان های موفقیت آمیز اندودنتیک را تشکیل می دهد در کانال های انحنادار می تواند منجر به بروز حوادثی گردد. هدف از این مطالعه مقایسه فایل دستی استنلس استیل (k-type) و سیستم های چرخشی hero 642, profile در تغییر شکل نهایی کانال و زمان صرف شده جهت آماده سازی کانال می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای42 (interventional) دندان مولر خارج شده فک پایین انسان با انحنای 20-50 درجه در کانال مزیال به سه گروه تقسیم شدند. قبل از آماده سازی کانال ها یک تصویر رادیوگرافی تهیه شد و پس از آماده سازی توسط فایل دستی استنلس استیل، سیستم چرخشی profile و سیستم چرخشی hero 642 نیز بر روی همان تصویر تهیه شد. قبل و بعد از آماده سازی کانال به منظور تشخیص شکل آن، جیوه به داخل کانال ها تزریق گردید، سپس از نرم افزار کامپیوتری corel draw 7 به منظور بررسی میزان تغییر شکل و جا به جایی کانال استفاده شد. زمان آماده سازی کانال نیز در هر سه گروه ثبت گردید. داده های این مطالعه با استفاده از آزمون آماری anova تحت بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: تغییر شکل کانال ها در دو بعد مزیودیستال و باکولینگوال توسط فایل دستی استنلس استیل به طور معنی دار بیشتر از سیستم چرخشی hero 642, profile بود، (p<0.05). همچنین زمان صرف شده جهت آماده سازی کانال توسط سیستم های چرخشی نیکل تیتانیوم به طور معنی دار کمتر از فایل دستی استنلس استیل بود. (p<0.05)

    نتیجه گیری: تغییر شکل کانال ها توسط سیستم های چرخشی hero 624, profile کمتر و زمان صرف شده جهت آماده سازی کانال نیز کمتر از فایل دستی استنلس استیل بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها