• بررسی اثر رطوبت بر سختی سطحی دای گچی

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 442
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: دیچ کردن دای گچی مرحله ای مهم در پروتز ثابت می باشد، بعضی از افراد جهت آسان کردن این عمل دای گچی را مرطوب می کنند، هدف از این مطالعه بررسی اثر رطوبت بر سختی سطحی دای گچی می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه آزمایشگاهی از گچ نوع چهارم محصولات ژیپسوم ساخت آمریکا و طبق دستور کارخانه سازنده تعداد هفتاد عدد دای آماده شد. 24 ساعت پس از ریختن گچ ها دای ها به هفت گروه ده تائی تقسیم شدند. گروه اول یا کنترل بلافاصله مورد آزمایش سختی سنجی قرار گرفت، گروه های دوم و سوم و چهارم به مدت ده ثانیه و گروه های پنجم، ششم و هفتم به مدت ده دقیقه در آب غوطه ور شدند. گروه های دوم و پنجم بلافاصله و گروه های سوم و ششم پنج ساعت و گروه های چهارم و هفتم 24 ساعت پس از خروج از آب مورد آزمایش سختی سنجی قرار گرفتند، برای آنالیز آماری اطلاعات بدست آمده از آنالیز واریانس یک طرفه و برای مقایسه دو به دو از آزمون duncan و همچنین از آزمون  t-studentبرای مقایسه استفاده شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که زمان مرطوب سازی و مدت زمان خشک شدن بر سختی سطحی دای موثر می باشند، به طوری که در گروه کنترل (بدون مرطوب سازی) بیشترین سختی ملاحظه شد (p<0.001). همچنین زمان خشک شدن صفر با ده ثانیه مرطوب سازی بیشترین سختی را پس از گروه کنترل داشته است (p<0.001)، اما ده دقیقه مرطوب سازی و زمان خشک شدن صفر کمترین سختی را  داشته است (p<0.001).

    نتیجه گیری: مرطوب کردن دای گچی باعث کاهش سختی سطحی شده و این روند برگشت ناپذیر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها