• بررسی اثر زمانهای مختلف تراش اصلاحی بر گیر پست و کورهای سمان شده با سمان زینک فسفات

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 374
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: معمولاً پس از سمان کردن پست و کور ریختگی، قسمت کور نیازمند به تراش اصلاحی است. به نظر می رسد لرزش ایجاد شده توسط هندپیس در حین تراش اصلاحی باعث ایجاد ترک و تداخل در روند سخت شدن سمان شده و منجر به کاهش گیر پست و کور می گردد. هدف از این مطالعه بررسی اثر زمان های مختلف تراش اصلاحی بر گیر پست و کورهای سمان شده با سمان زینک فسفات است.

    روش بررسی: 48 دندان نیش سالم انتخاب شده و پس از درمان ریشه، پست و کورهای ریختگی آنها آماده شد. نمونه ها به صورت تصادفی به چهار گروه 12 تایی تقسیم شدند و سمان کردن نمونه ها با سمان زینک فسفات طبق دستور کارخانه انجام گردید. بر روی گروه اول (کنترل) پس از سمان کردن هیچ گونه تراش اصلاحی داده نشد. تراش اصلاحی گروه دوم، سوم و چهارم به ترتیب، 15 دقیقه، سی دقیقه و 24 ساعت پس از سمان کردن انجام گرفت. برای انجام تراش اصلاحی، لبه انسیزال به مدت سی ثانیه، سطح پالاتال شصت ثانیه و دیواره اگزیال به مدت صد و بیست ثانیه تراش داده شد. پس از نگهداری نمونه ها به مدت یک هفته در انکوباتور، آزمایش کشش توسط دستگاه اینسترون انجام گرفت و نیروی لازم برای خارج کردن هر پست بدست آمد. داده های بدست آمده توسط آزمون واریانسی کسویه در سطح معناداری 0.05 آنالیز شدند.

    یافته ها: میانگین میزان گیر پست و کورهای سمان شده در گروه های اول تا چهارم به ترتیب 640.558، 641.58، 616.45 و 549.87 نیوتن بدست آمد. با وجود تفاوت در میانگین چهار گروه، این اختلاف از لحاظ آماری معنادار نبود.

    نتیجه گیری: با در نظر گرفتن محدودیت های این مطالعه می توان نتیجه گرفت که با توجه به نوع سمان به کار رفته، زمان های متفاوت انجام تراش اصلاحی، بر گیر پست و کورهای سمان شده زینک فسفات تاثیری ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها