• بررسی اپیدمیولوژیک وضعیت سلامت مفصل گیجگاهی-فکی در نوجوانان 11-14 ساله مشهد در سال 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 474
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در سالهای اخیر، تعداد بیماران مبتلا به اختلالات گیجگاهی– فکی (temporomandibular disorder: tmd) افزایش یافته است. هدف از این مطالعه بررسی اپیدمیولوژیک وضعیت سلامت مفصل گیجگاهی-فکی در نوجوانان 11-14 ساله مشهد می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی–مقطعی تعداد 1066 دانش آموز 11-14 ساله، به روش نمونه برداری خوشه ای انتخاب شدند. برای هر دانش آموز یک پرسشنامه اطلاعاتی که شامل دو بخش تاریخچه و معاینه بالینی بود، تکمیل گردید. تاریخچه در ارتباط با علائم و نشانه های tmdبود و معاینات بالینی شامل معاینه مفصل گیجگاهی- فکی در دو حالت استراحت و حرکت فک، لمس عضلات، انحراف فک محدودیت در حرکات فک، اکلوژن و نهایتاً تماس های پیش رس در حرکات طرفی مندیبل بود. داده های این مطالعه به کمک آنالیزهای آماری pv=0.05, logistic regression, chi-square مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: شیوع23.5%, tmd  و شایعترین علامتtmd  درد در عضلات جونده بود و بعد به ترتیب درد در مفصل حین حرکات فک، کلیک مفصل (clicking)، سر درد، انحراف مداوم تا انتهای مسیر بازکردن دهان (deflection) درد در مفصل حین استراحت، به دنبال انحراف اولیه برگشت فک به خط وسط در انتهای مسیر باز کردن دهان (deviation)، محدودیت در حرکات خارج مرکزی و محدودیت در باز کردن دهان قرار داشتند. شایعترین عامل ایجاد کننده tmd تماس های پیش رس در سمت تعادل  (balancing side)بود و بعد به ترتیب عادات پارافانکشنال، ترومای صورت، قرارگیری عادتی دست یک طرف و یا زیر چانه، مال اکلوژن دیپ بایت (deepbite) و جویدن غذا از یک سمت قرار داشت.

    نتیجه گیری: شایعترین علامتtmd ، درد در عضلات جونده بود و شایعترین عامل ایجاد کننده tmd تماس های پیش رس در سمت تعادل بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها