• بررسی همبستگی اندازه های سرمی و بزاقی تومور مارکر c-erbb-2 در زنان مبتلا به سرطان سینه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 423
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بزاق حاوی انواع آنالیت ها بوده و به علت اینکه در انسان با تکنیک های غیرتهاجمی به آسانی تهیه می شود، در غربالگری، تشیص و ارزیابی بیماری ها مورد توجه قرار گرفته است. پروتئین c-erbb-2 که her2/neu هم نامیده می شود یک مارکر تشخیصی سرطان سینه در زنان دارای تومور بدخیم است. هدف این مطالعه بررسی همبستگی c-erbb-2 در بزاق و سرم زنان سالم، مبتلایان به سرطان سینه می باشد.

    روش بررسی: در مطالعه مورد/شاهد غلظت سرمی و بزاقی c-erbb-2 به روش elisa در 42 زن داوطلب در سه گروه مساوی (14 زن مبتلا به سرطان سینه با میانگین سنی 13.2±46.8 که از آخرین درمان آنها (جراحی، شیمی درمانی پرتودرمانی) بین بیست روز تا شش ماه گذشته بود، 14 زن مبتلا به سرطان سینه با میانگین سنی 11.3±36.8 که وجود تومور در آنها به اثبات رسیده بود و لیکن هنوز تحت هیچ درمانی قرار نگرفته بودند، همچنین 14 زن سالم داوطلب با میانگین سنی 7.6±42.4 که از همراهان دارای ارتباط سببی بودند وارد مطالعه شدند، که از نظر جنسی جور شده بودند با آنالیز آماری pearson correlation, anova مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: میزان جریان بزاق غیر تحریکی در زنان سرطانی درمان نشده نسبت به زنان سالم کاهش معنی دار داشت در حالی که در غلظت سرمی و بزاقی و برون ده بزاقی c-erbb-2 اختلاف معنی داری بین سه گروه مشاهده نگردید. همبستگی بین غلظت سرمی و بزاقی  (r=0.02) c-erbb-2 و بین غلظت سرمی و برون ده بزاقی آن (r=0.18) معنی دار نشد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که بین غلظت های سرمی و بزاقی c-erbb-2 در مراحل ابتدایی سرطان سینه و همچنین موارد عدم وجود متاستاز همبستگی چندانی وجود ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم