• تاثیر استفاده از وارنیش فلوراید قبل و بعد از عمل بیلیچینگ بر نفوذپذیری مینا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 560
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بسیاری از ممطالعات نشان داده اند که سفید کردن دندان ها باعث کاهش محتوای معدنی مینا و در نتیجه باعث افزایش نفوذپذیری مینا می شود. به همین جهت هدف از این مطالعه بررسی تاثیر استفاده از فلوراید قبل یا بعد از عمل سفید کردن دندان ها بر روی افزایش نفوذپذیری مینا می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای تجربی شصت دندان پره مولر سالم خارج شده انسانی جمع آوری و سطوح آنها اعم از تاج و ریشه به استثنای مربعی به مساحت شش میلی متر مربع از سطح باکال توسط لاک ناخن پوشیده و به پنج گروه 12 تایی تقسیم و به مدت هفت روز در بزاق مصنوعی و در دمای 37 درجه قرار گرفتند.

    گروه اول (کنترل): نمونه ها تحت هیچ درمانی قرار نگرفته و تنها به مدت پنج روز، در محیطی عاری  از نور، در محلول نیترات نقره 50% غوطه ور شدند.

    گروه دوم: نمونه ها: تحت عمل سفید کردن با کاربامیدپراکساید 45% قرار گرفتند.

    گروه سوم: نمونه ها تحت درمان با وارنیش سدیم فلوراید قرار گرفتند.

    گروه چهارم: تمام مراحل شبیه گروه دوم بود و نمونه ها پس از پنج روز نگهداری در بزاق مصنوعی مانند گروه سوم و پنجم فلورایدتراپی شدند.

    گروه پنجم: تمام مراحل شبیه گروه چهارم بود با این تفاوت که فلورایدتراپی، قبل از عمل سفید کردن نمونه ها انجام گرفت. تمامی نمونه ها در آخر به مدت پنج روز، در محیطی عاری از نور، در محلول نیترات نقره 50% غوطه ور شدند. کلیه نمونه ها در جهت باکولینگوالی و طولی برش داده شده و به مدت شش ساعت در داروی ظهور قرار گرفتند و سپس نفوذ رنگ، توسط استریومیکروسکوپ و دوربین دیجیتال اندازه گیری شد. آنالیز داده ها با نرم افزار spss و آزمون anova و پس آزمون dunn انجام گرفت.

    نتیجه گیری: در روند سفید کردن دندانها فلوراید تراپی، بعد از عمل سفید کردن باعث کاهش نفوذپذیری مینا می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم