• بررسی الگوی انتشار درد ارجاعی ناشی از دندانهای خلفی فک بالا و پایین در نواحی مختلف سر و گردن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 553
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: درد دندان همانند دردهای عمقی دیگر نظیر درد عضلات تنها محدود به دندان دردناک نمی باشد و به نواحی مختلف سر و گردن، ارجاع پیدا می کند و تعیین منشا واقعی درد را با مشکل مواجه می سازد. هدف از این مطالعه، بررسی الگوی انتشار درد ارجاعی ناشی از هر یک از دندان های خلفی فک بالا و پایین در نواحی مختلف سر و گردن می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی (cross sectional) چهار صد و ده بیمار که به دلیل درد دندان های خلفی فک بالا و پایین به بخش های تشخیص بیماری ها، جراحی و اندودنتیکس دانشکده دندانپزشکی تهران مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از معاینات کلینیکی و رادیوگرافیک، دندان مبتلا مشخص و محل های ارجاع درد با پرسش از بیمار تعیین گردید. بعد از جمع آوری اطلاعات محل های مختلف ارجاع درد کدگذاری و در نرم افزار آماری spss مورد بررسی قرار گرفت بدین ترتیب محل های مورد نظر درد بیست دندان خلفی فک بالا و پایین به طور جداگانه مشخص شد، سپس با توجه به توزیع فراوانی محل های ارجاع درد در مورد هر دندان محل های شایعتر و با شیوع کمتر ارجاع درد تعیین و در شکل شماتیک مربوط به همان دندان علامت گذاری شد.

    یافته ها: بیشترین محل ارجاع درد دندان های خلفی فک بالا و پایین، دندان های مجاور و گوش و کمترین محل ارجاع درد نواحی پس سر و گردن بودند. همچنین بین الگوهای ارجاع درد دندان های مختلف در جهات عمودی و افقی همپوشانی وجود داشت.

    نتیجه گیری: طبق نتایج این مطالعه درد ارجاعی ادنتوژنیک به صورت عمودی در بافت های مختلف سر و گردن منتشر می شود و یک طرح لایه لایه یا پوست پیازی ایجاد می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها