• بروز ژن opn متعاقب تحلیل استخوان ناشی از حرکات ارتودنتیک دندانی در موش های صحرایی نر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 472
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ژن opn نقش مهمی در تحلیل استخوان دارد. با در نظر قرار دادن نقش این ژن در تحلیل استخوان فرضیه احتمال افزایش تظاهر این گلیکوپروتئین در جریان تحلیل استخوان ناشی از حرکات دندانی موش نر مطرح شد. این مطالعه با هدف تعیین بروز ژن opn در تحلیل استخوان ناشی از حرکات ارتودنتیک دندانی در موش نر انجام گردید.

    روش بررسی: در یک مطالعه تجربی به منظور ایجاد حرکت مزیال دندان ها دستگاه ارتودنسی ثابت، یک closed coil spring بر روی مولر اول چپ فک بالای 13 موش صحرایی نر هشت هفته ای wistar قرار گرفت. دندان های مولر راست فک بالای جانوران که درمان ارتودنسی دریافت نکرده بودند به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. حیوانات پس از 21 روز کشته شدند. مواد حاصل از تراش استخوان سطح مزایال جانوران برای آزمایشات pcr ارسال شد. داده ها با آزمون mcnemar با استفاده از نرم افزار spss ویرایش 11.5 و خطای آماری نوع اول 0.05 تحت تحلیل های آماری قرار گرفتند.

    یافته ها: تحلیل دانسیته mrna کد کننده ژن opn بر روی ژل الکتروفورز، افزایش معنی داری را در تظاهر این ژن در سمت مزیال (تحلیلی) گروه آزمایش نشان داد (p<0.001). صحت بررسی های pcr با استفاده از ژن gapdh تایید شد.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه موید آن است که در شرایط کنترل شده مطالعه، بروز ژن opn در تحلیل استخوان ناشی از حرکات دندانی افزایش می یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها