• بررسی شاخص cpitn در گروه سنی 35-44 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر خرم آباد در سال 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 690
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سازمان های مختلف بهداشتی جهان در سال های اخیر به طور گسترده ای از شاخصcpitn  برای بررسی وضعیت پریودنتال استفاده کرده اند. هدف از انجام این مطالعه تعیین شاخص cpitn در گروه سنی 35-44 ساله و عوامل موثر بر آن در مراجعان به مراکز بهداشتی درمانی شهر خرم آباد می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه به بررسی وضعیت پریودنتال در دویست و پنجاه بیمار (صد و سی زن و صد و بیست مرد) 35-44 ساله شهر خرم آباد استان لرستان پرداخته و عوامل مؤثر بر آن و نیازهای درمانی آنها را توسط cpitn مورد مطالعه قرار داده است.

    یافته ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که 1.2% دارای پریودنشیوم سالم (کد صفر) و 4.8% دارای خونریزی پس از پروبینگ (درجه یک) 41.6% دارای جرم (درجه دو) و 36.8% دارای پاکت 4-5 میلی متر (درجه سه) و 15.2% نیز دارای پاکت عمیق (درجه چهار) بودند. وضعیت پریودنتال در سنین پایین بهتر از سنین بالاتر بود. همچنین وضعیت پریودنتال با سن وضعیت بهداشتی (دفعات مسواک زدن)، مصرف دخانیات، محل زندگی، تحلیل لثه رابطه معنی داری داشت. آزمون های kruskal wallis, mann-whitney u برای این عوامل با p<0.05 معنی داری آن را تایید کردند. این آزمون ها همچنین برای وضعیت اقتصادی، درمان غلط دندانپزشکی و جنس رابطه معنی داری را نشان نداد.

    نتیجه گیری: نیازهای درمانی نشان داد که 98.8% نیاز به آموزش بهداشت و 94% نیاز به جرم گیری دارند و فقط 15.2% نیازمند دریافت درمان های پیشرفته می باشند و 1.2% از افراد درمانی نیاز ندارند. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها