• بررسی اثر کاربرد رنگهای مختلف کامپوزیت سیال بر ریزنشت ترمیم خلفی کامپوزیت رزین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 624
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کاربرد کامپوزیت سیال به جهت قوام کمتر و امکان افزایش تطابق با دیواره های حفره، به عنوان اولین لایه ترمیم در کفه ژنژیوال حفرات پروگزیمالی توصیه شده است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی تاثیر کاربرد رنگ های مختلف کامپوزیت سیال به عنوان قطعه ژنژیوالی بر ریزنشت ترمیم های کامپوزیت خلفی بود.

    روش بررسی: در این مطالعه آزمایشگاهی، 36 دندان پره مولر سالم خارج شده انتخاب شد. در سطح پروگزیمال دندان ها حفرات باکس استاندارد در اندازه 2×3 میلی متر تراشیده شد، به نحوی که کفه ژنژیوال یک میلی متر زیر cej قرار گرفت. دندان ها به طور تصادفی به شش گروه 12 تایی تقسیم شدند. در گروه های یک تا پنج از کامپوزیت سیال (bisco,usa) aelite flow به ترتیب با رنگ های d3/c2/a3.5/a2/a1 به عنوان اولین قطعه ژنژیوالی به ضخامت یک میلی متر استفاده شد. گروه شش به عنوان گروه کنترل بوده و در آن از کامپوزیت سیال استفاده نشد. سپس بقیه حفره توسط کامپوزیت هیبرید aelite تک رنگ (bisco,usa) a3 در شرایط یکسان ترمیم گردید. آنگاه نمونه ها به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد و به تعداد پانصد دوز تحت سیکل های حرارتی قرار گرفته، توسط لاک ناخن پوشیده شده و به مدت 24 ساعت در محلول فوشین بازی 2% قرار گرفتند. سرانجام به موازات محور طولی و از بعد مزیودیستالی برش داده شده و با کمک استریو میکروسکوپ، ریزنشت آنها بررسی گردید. یافته ها توسط آزمون kruskal-wallis در سطح معنی دار 0.05 تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: بر اساس نتایج حاصله تفاوت معنی داری بین ریزنشت رنگ در گروههای مورد مطالعه وجود نداشت. (p>0.05) کمترین ریزنشت در گروه یک که کامپوزیت سیال به رنگ a1 استفاده گردید و بیشترین ریزنشت در گروه شش که به عنوان گروه کنترل منفی و بدون کاربرد کامپوزیت سیال بود، مشاهده گردید. در تمامی نمونه های گروه a1 ریزنشت رنگ صفر بود.

    نتیجه گیری: کاربرد کامپوزیت سیال با رنگ روشنتر به عنوان قطعه ژنژیوالی می تواند بر کاهش ریزنشت ترمیم حفره دو سطحی کامپوزیت رزین موثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها