• مقایسه کاربرد لیزر nd:yag و ماده seal & protect بر سختی عاج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 458
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: برای رفع حساسیت عاجی از جمله لیزر nd:yag و ماده seal & protect استفاده شده است، اما تا به حال تاثیر این دو روش درمانی بر روی سختی عاج مورد ارزیابی قرار نگرفته است. هدف از این مطالعه استفاده از دستگاه سختی سنجی ویکرز جهت مقایسه این دو روش درمانی از نظر تغییر سختی سطح عاج می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی چهل و پنج دندان عقل تازه خارج شده و سالم انتخاب و مینای سطح تاج برداشته شد تا عاج نمایان گردد. سپس نمونه ها به سه گروه پانزده تایی تقسیم شدند. گروه اول ماده seal & protect طبق دستور کارخانه سازنده به کار رفت. گروه دوم تحت تابش لیزر nd:yag با توان یک وات، فرکانس ده هرتز به مدت دو  دقیقه قرار گرفت و گروه سوم به عنوان کنترل کاری بر روی سطح عاج صورت نگرفت. پس از آن عدد سختی سطح عاج توسط دستگاه سختی سنجی ویکرز به دست آمد. نتایج مطالعه با استفاده از آنالیزهای آماری one-way anova و پس آزمون lsd مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: طبق نتایج به دست آمده میانگین سختی گروه لیزر nd:yag در مقایسه با گروه کنترل اختلاف معنی داری نداشت (p=0.653). میانگین سختی گروه seal & protect با گروه کنترل دارای اختلاف معنی داری بود (p<0.05). همچنین در مقایسه میانگین سختی بین گروههای seal & protect و لیزر nd:yag اختلاف معنی داری مشاهده شد (p<0.05).

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از آزمونهای آماری نشان داد که تابش لیزر nd:yag جهت رفع حساسیت عاجی موجب کاهش سختی عاجی نگردیده در مجموع می توان این طور نتیجه گرفت که در تصویربرداری های مورد نیاز ایمپلنت می توان با اطمینان از تکنیک توموگرافی اسپیرال استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم