• بررسی تأثیر کاربرد ماده آسکوربات سدیم بر میزان ریزنشت ترمیم سرویکالی کامپوزیت رزین در دندان بلیچ شده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 527
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: به دنبال درمان سفید کردن دندان ها با ترکیبات پراکسید، کاهش استحکام باند و افزایش ریزنشت ترمیم های همرنگ دندان مشاهده می شود، به طوری که تاخیر در باند ادهزیو حداقل به مدت یک هفته توصیه می گردد. هدف از این مطالعه بررسی کاربرد ماده آنتی اکسیدان و مقایسه آن با باند تأخیری بر ریزنشت ترمیم کامپوزیت رزین در دندان بلیچ شده می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی، چهل و هشت دندان پرمولرسالم انسانی فک بالا انتخاب شدند. دندان ها به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم گردیدند. در گروه 1 (کنترل منفی) در سطح باکال حفرات cl v تراشیده شده و ترمیم انجام شد. سایر گروه ها با ژل پراکسید هیدروژن 9.5% بلیچ شدند. گروه 2 بلافاصله پس از بلیچ و گروه 3، یک هفته پس از بلیچ ترمیم گردید. گروه 4 پس از دو ساعت قرار گرفتن در ژل آسکوربات سدیم 10% ترمیم شد. تمامی نمونه ها پس از قرار گرفتن تحت سیصد چرخه حرارتی و سپس غوطه ورسازی در فوشین بازی 2%، شستشو و برش داده شدند و در زیر استریومیکروسکوپ (×20) میزان ریزنشت آنها بررسی گردید. از آزمون های آماری dunn, kruskal-wallis برای آنالیز داده ها استفاده شد.

    یافته ها: میزان ریزنشت رنگ در مارجین های مینایی و عاجی در گروه 2 با سایر گروه ها تفاوت معنی داری نشان داد. (p<0.05) میزان ریزنشت گروه های 1، 3 و 4 تفاوت معنی داری نداشت. ریزنشت عاجی به طور معنی داری از ریزنشت مینایی بیشتر بود.

    نتیجه گیری: استفاده از ژل آسکوربات سدیم 10% بلافاصله پس از تراش حفره دندان بلیچ شده قادر است ریزنشت ترمیم سرویکالی دندان را مشابه با شرایط عدم بلیچینگ و تأخیر یک هفته ای کاهش دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها