• ارزیابی و مقایسه نمایان شدن لبه انسیزال در بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 435
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: دندان های ثنایای میانی در ایجاد زیبایی، تکلم صحیح و کسب رضایت بیمار اهمیت دارند. به همین منظور این مطالعه با هدف ارزیابی و مقایسه میزان نمایان شدن لبه انسیزال (iee) incisal edge exposure دندان های ثنایای میانی بالا و پایین بر حسب سن و جنس در حالت استراحت انجام و در این زمینه فرمول های راهبردی برای دندانپزشکان تعیین گردید.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، صد و بیست بیمار مرد و زن مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نیم سال دوم 81-82، که در گروه سنی 20-49 سال قرار داشتند و فاقد لب تروماتیزه، تحلیل لثه، بیماری لثه یا پریودنتال، سایش پاتولوژیک در دندان های قدامی، لقی، اکستروژن یا پروتز در دندان های قدامی بودند به صورت تصادفی انتخاب شده و بعد از تعیین سن، جنس و کلاس اکلوژن (بر اساس طبقه بندی انگل و رابطه مولری) در آنها، میزان نمایان شدن دندان های ثنایای میانی بالا و پایین (iee) طول تاج کلینیکی (ig) در دندان های ثنایای میانی بالا و پایین و همچنین ارتفاع لب بالا (ll) در حالت استراحت با استفاده از یک خط کش فلزی کوچک اندازه گیری شد. بعد از جمع آوری داده ها، میزان ll, ig, iee به تفکیک جنس (آزمون و t) و سن و همچنین رابطه ig, iee با طول لب بالا (ll) (آنالیز (fischer) تعیین شد.

    یافته ها: میانگین ig در دندان های ثنایای میانی بالا و پایین در مردان بیشتر از زنان بود که این اختلاف طول در دندان های ثنایای میانی پایین معنی دار نبود. میانگین iee در مردان بیشتر از زنان بود که البته این اختلاف در دندان های ثنایای میانی پایین معنی دار نبود. میانگین طول لب در مردان 24.07 میلی متر بیشتر از میانگین طول لب در زنان (21.2 میلیمتر) بود. با افزایش سن، میزان نمایان شدن لبه انسیزال در دندان های ثنایای میانی بالا کاهش و میزان نمایان شدن در دندان های ثنایای میانی پایین افزایش می یابد که این افزایش iee در دندان های ثنایای میانی پائین با افزایش سن معنی دار نبود. در این مطالعه روابطی بدست آمد که با توجه به طول لب (ll)، میزان نمایان شدن لبه انسیزال در دندان های ثنایای میانی بالا و طول تاج کلینیکی دندان های ثنایای میانی بالا را می توان بررسی کرد (ieeru=5.29-0.16ll, ieelu=5.18-0.159ll).

    نتیجه گیری: با توجه به عوامل مختلفی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج حاصله می تواند در جامعه ایرانی، دندانپزشک را یاری دهد تا با توجه به جنس، سن و طول لب بالای بیمار طرح ایده آل و مناسبی را از لحاظ میزان نمایان بودن لبه انسیزال دندان های ثنایای میانی بالا و پایین جهت نیل به حداکثر زیبایی ارائه دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها